Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Dalarnas Tidningar...

Kategori: Ilska / frustration

Ja då fick jag nog, så jäkla nog. När jag får nog, då får jag nog på riktigt. Jag gör en enskild revolt vare sig jag tjänar på det eller inte. Att göra en singelprotest är bättre än att inte säga att något är fel. Sitta och bli förbannad det tar bara energi.
 
Jag har prenumererat på Borlänge Tidning i 16 år, betalat in i snitt 120 kr i månaden, i runda slängar har jag betalat ca 24.000 kr under alla år. Faktisk så må jag säja att Borlänge Tidning är en ganska informativ tidning som är snabba med händelser och jag har faktiskt trivts med pappersbilagan, trots att partibeteckningen på tidningen är Folkpartiet. Ledarsidan har varit skräp, men det har jag stått ut med, jag läser den nästan aldrig Ledaren.
 
Varför säjer jag då upp en tidning som jag ändå har trivts med? Jo denna tidning har ju som alla andra tidningar en nätbilaga, och i den nätbilagan finns ett kommentarsfält som fylls med så jävla mycket smörja.
Där är det okey att kränka personer, sjuka, fattiga, invandrare, svenskar, ja man kränker alla. Där får det förekomma dödshot som inte plockas bort. Varken tidning eller polis bryr sig i hoten.
Om jag under alla mina år har betalat in 24,000 kronor så borde de ha någon som sätter gränsen. Jag vill inte läsa dylikt, jag har inget intresse att se folk anonymt häva ur sig skit om andra. Mitt liv är alldeles för betydelsefullt för det. Jag vill inte sponsra till detta, jag tänker heller inte sitta som åskådare och se helvetet.
 
Jag ringde till tidningen och frågade hur många år jag hade prenumererat, efter deras svar, "16 år" så frågade de varför jag inte vill fortsätta, jag svarade och efter det skrev jag en insändare till tidningen.
 
 
Så här ser insändaren ut:

Efter 16 år som prenumerant  på Borlänge tidning har jag nu sagt upp mitt abonnemang

Jag har haft tidningen pga av ganska bra kvalitet på innehåll, bra uppdaterad, och mycket information, fast rent politiskt har den varit fel. Fast det har fungerat.

Som modern människa så har jag även tittat i nätbilagan, men det är den som fått mig att noga överväga mitt beslut. Kommentarsfälten är av den värsta kvalitén jag kan tänka. Där spottar, sparkar, kränker man andra i parti och minut. Ruskiga kommentarer som jag absolut inte tycker ska få spridas. I två år har jag tänkt att de ansvariga måste väl snart skärpa sig, men icke. Det blir bara värre.

Jag vill inte sponsra slikt.

 

Nu är tidningen uppsagd och jag tänker aldrig mer köpa den förrän kommentarsfälten är avvecklade.

Tack och adjö


Efter mitt mejl så svarar insändarredaktionen att dom ska:

"Jag har vidarebefordrat Ditt brev till vår ansvarige utgivare, Ewa Wirén." (Ewa Wiren är ansvarig utgivare)

 

Svaret jag får från ansvarig utgivare är:

Hej,

Jag har förstått att du slutar med tidningen på grund av våra läsarkommentarer. Det beklagar jag, naturligtvis.

Våra läsarkommentarer är av väldigt skiftande karaktär och seriositet. Jag vill inte avstå från den stora mängden värdefulla kommentarer på grund av de som bryter mot våra regler. Men, jag vill att du ska veta, att vi inom kort inför en inloggning för den som vill vara med och kommentera. Det kommer att stävja de som inte tar kommentarsreglerna på allvar.

mvh

 Ewa Wirén

 

Nu har jag skickat ett svar till henne där jag talar om att jag inte tror att tidningen överhuvudtaget tänker ta med min insändare i papperstidningen, inte heller i nätbilaga heller för den delen.

Skulle tidningen någongång vilja göra en artikel, där jag på någotvis är inblandad så kommer jag att tacka nej, jag tänker inte bli något föremål för kränkande kommentarer, jag har tänker inte bjuda ut mej till någon jäkla cirkus. Om folk har åsikter så borde tidningen kunna göra som förr, att man skickar in en insändare, där man uppger namn adress och telefonnummer, även om man får underteckna insändaren med signatur så finns ändå en referens om vilken som ansett. Att skriva en insändare ger också varje person en respit och kan fundera över ämnet, och vad man reagerar över. Att den spontana jävligheten och ilskan lägger sig och blir i en mer konkret form.

Varför används då kommentarsfälten, jo för att det är enkelt att anonymt slå på andra. Jag ser inte det som annat än ondska, ja en ondska som förgör.

 

 

 

Borlänge Tidning! Jag kommer inte att köpa eran tidning förrän ni plockar bort kommentarsfälten, och går jag i graven utan att ni tagit bort dom så har ni gått miste om ytterligare 25.000kr, ja så är det. Jag vill även tala om för ansvarig utgivare att jag vill inte ha någon försäljare som ringer till mig inom kort och vill "sälja in" tidningen.
 
Vet ni vad konsumentmakt är? Jag vet...

 

Kommentarer

  • Marie Bodén säger:

    Jättebra Mia! Jag har länge varit skitförbannad över samma sak. Man lägger ut namn, rasistiska, urblåsta och kränkande kommentarer OCH LÅTER DOM LIGGA KVAR! Vid ett tillfälle har jag varit tvungen att ringa in och be dem plocka bort kommentarer för ngn annans skull. Det är säkerligen inte första gången det hänt!

    2013-01-23 | 13:06:07
  • Paul säger:

    Jättebra Mia! Det är bedrövligt hur det ser ut i Dalarnas tidningars kommentarsfält. Vi måste protestera mot detta.

    2013-01-23 | 15:22:23

Kommentera inlägget här: