Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Sommartid, vintertid, egentid, arbetstid...

Kategori: Ilska / frustration

Vansinnigt mycket olika tider finns, men ändå finns inte det tid för alla dessa förbenade tider. Klockan är ett måste och ett otyg. Sommartid och vintertid är ett skit. De enda folk som jag aldrig hör knorra om sommar-vintertid är den generation som är uppväxt i den som en naturlig del. Många av dom tycker att det är bra. Jag har bett dom tala om varför de tycker den är bra, men de har inget svar. Det är väl bra, bara för att det är så.

Jag vänjer mej aldrig med sommar och vintertid, tänker inte tillåta mej göra det heller för jag tycker att det inte fyller några som helst funktioner. Att manipulera tiden är något onödigt. Och varken jag eller små barn är tillverkade för att kunna ställa om klockan i huvudet. Sommartiden ivrar för att vi ska ha så mycket ljus som möjligt. November är bara mörk och det spelar ingen roll hur mycket vi får ställa om klockor, det är helt enkelt mörkt. Vi bor i ett land som är mörkt då och då. Till jul då sätter vi igång alla slags ljus och lyktor för att få upp lite ljus till norden och för att kunna klara mörkret. I januari efter allt mörker då ser vi framåt och pustar ut, och ljuset återvänder så sakteliga.

Lägg ner sommar och vintertid, lägg hela konceptet i en gammal malpåse. Släng bort hela den tokiga idén. Var nog en idiot som uppfann sommar- vintertiden och han är nog död för längesedan.

Tiden har sin gång, klockan går, människan föds, växer, äter, stressar, medan tiden rusar iväg. Ändå tramsar vi med att manipulera med tiden och ingen gör någon tidsvinst. Min man som jobbade nattskift i natt var inte glad att göra ett 11 timmars skift istället för ett 10 timmars skift. Han och hans gelikar hade nog lust att mörda uppfinnaren av sommar- vinter tid i natt när de fick ställa tillbaka klockan från03.00 till 02.00...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: