Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Vadå Festival...

Kategori: Ilska / frustration

Ni får kalla mej vad ni vill, bakåtsträvare eller idiot eller vad ni kan hitta för benämning. Det berör mej inte. Jag tänker tillåta mej att tycka och jag står för det.
Festival i stan, det känns som om jag har fått nog av det som skattebetalare och medborgare. När 40.000 personer invaderar stan, trevliga och otrevliga så blir det ibland för mycket. Alldeles för mycket. Vi som bor och jobbar ska stå tillbaka och de ber oss lämna stan om det inte passar, det går knappt att ta sig fram till affärer eller uträtta något ärende för gator och torg stängs. Vi ska betala notan på skattsedeln, och sedan ska vi tiga.

I vanliga fall så kommer polisen och tar de som dricker på offentlig plats, under en festivalvecka då är det fullt okey att dricka på alla platser, unga och barn är pissfulla och polisen kan omöjligtvis ha koll på allt som händer runtom. Polishelikoptrar har hovrat runt bostadsområdet dag som natt och det är hopplöst att sova.

Alla dessa fulla och pissfulla ungdomar, alla 14, 15, 16 åringar som vinglar omkring med ett festivalband och blir en del av all denna fylla som spetsas med annat. Jag accepterar fan inte detta. De våldtäkter som skett, är det 4 eller 5 till antal? Och en ung kvinna hittats död...om det har något samband med festivalen vet man inte ännu. Ett mordförsök. Allt detta på mindre än en vecka, jag protesterar och blir kallad bakåtsträvare.

Det kan snackas om att det är fel på en liten klick, ja så kan det kanske vara, men den där lilla klicken kommer alltid att finnas och har alltid funnits. Vi kommer inte ifrån klicken om vi inte gör något. Nej droger och alkohol är allt boven i de flesta av de händelser som skett här i stan, alla misshandelsfall mm.

Jag känner ungdomar som tycker att den här festivalen har växt i alldeles för stora propotioner, och fler vuxna än jag. Jag vill inte vara med att betala det här så kallade kalaset, jag vill inte vara en del av det. Jag tycker inte alls att det är någon vidare reklam för stan och dess rykte.

Jag tänker inte be om ursäkt för det här inlägget, och jag är jäkligt glad att eländet är slut i natt 01.00, och hoppas att det kommer att väckas en grandios debatt om festivalen.

Igår hittade vi en dement farbror som irrade runt hemma i vårt bostadsområde, grannen ringde till polisen, där svarade de att de inte hade tid att komma för att P&L festivalen krävde alla resurser. Vafan händer? Är inte alla medborgare i den här staden längre, eller?

Kommentarer

  • vildhunden säger:

    Jo då. Alla är medborgare i landet men en del är mer medborgare än andra. Arbetslinjen gäller!



    Jag undviker Ockelbo marknad nu när den växt till 100.000 besökare (eller mer). Hela marknaden har förvandlats till ett enda stort jippo i en kommun med 6.000 invånare. Det är helt enkelt inte särskilt trevligt längre att strosa fram mellan stånden. Antar att samma sak gäller för festivaler som växer hela tiden.

    2011-07-02 | 22:11:38
    Bloggadress: http://vildhunden.wordpress.com
  • Sabina säger:

    För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

    2011-07-13 | 00:47:24
    Bloggadress: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här: