Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Absolut noll...

Kategori: Samhälle

Bara en vecka efter valet så känns det redan jävligt aggresivt. Att  de elaka attityderna hos vissa har blivit mer rumsrena nu och att allt hat som varit lite "hemligt" nu bubblar ut och man fullständigt attackerar folk med ett taskigt språk. På de lokala nättidningarnas sidor ligger det kommentarer som bara är elaka och taskiga, skrivna med stora bokstäver, där man inte heller håller sig till ämnet. Jag undrar varför de är så aggresiva och inte kan föra ett samtal, utan det enda som kommer fram är okvädesord. Frågar man nåt då svaras det inte utan man kan få en rad frågor som de kräver att man ska svara på.

Jag tycker ändå på ett sätt att det kan vara intressant att följa denna verbala utveckling, om den nu hålls till verbal. Jag tror inte att den vardagliga svensken faktiskt orkar höra det språket. Utan politiskt intresserade vill faktiskt ha ett språk som genererar i en debatt och utveckling framåt. Genom att kasta sig över och tala om hur jävla dumma andra är vinner man inga poäng på.
Jag skulle kunna sitta och skriva om alla fel jag kan hitta hos olika människor med ett resultat av att ingen är intresserad av att läsa det.

Jag tycker att kommentarerna i lokalblaskan är så dåliga och taskiga så jag tänker faktiskt sluta att läsa dom. För de löser inte ett dugg. Jag har hört folk från andra partier säja samma, det leder inte debatten framåt på något vis. Ingen orkar läsa 128 kommentarer där man skriker ut sin avsky mot alla, oavsett om man är ung, gammal, svensk eller rödhårig. Tillhör man inte deras falang då får man en skopa skit. Tänk om de etablerade partierna som finns i landet hade haft den oförmågan att inte använda ett språk som talar, hur hade det sett ut.
Från och med igår har jag slutat att läsa alla kommentarer i nättidningen, för dom ger absolut noll.

Hansson de Wolf United hade en låt i början på 80 talet som heter "Var kommer barnen in..." Nu kommer kanske en nyutgåva ut som heter "När kommer SÄPO in..."


Nils Ferlin den Värmländska poeten får avsluta det här inlägget med sin talande dikt...

DU HAR TAPPAT DITT ORD (ur Barfotabarn (1933))

Du har tappat ditt ord och din papperslapp,
du barfotabarn i livet.
Så sitter du åter på handlarns trapp
och gråter så övergivet.

Vad var det för ord - var det långt eller kort,
var det väl eller illa skrivet?
Tänk efter nu - förrn vi föser dej bort,
du barfotabarn i livet.


 

Kommentarer

  • vildhunden säger:

    "Jag medger gärna att jag är en av dem som länge sagt: nu måste vi gå till vänster. Men jag tror inte på det svaret längre. Om det alltid hade lönat sig att ”gå till vänster”, då hade sannolikt inte Vänsterpartiet varit riksdagens minsta parti." […]

    "Partier blir framgångsrika om de kan identifiera samhällsproblem, ställa rätt diagnos, rikta kritik mot de motståndare som är ansvariga, formulera sina lösningar, organisera människor för att bilda opinion, kommunicera dem med medborgarna, försvara dem mot motståndare. "



    http://www.flamman.se/varje-sten-maste-vandas

    2010-09-27 | 12:00:06
    Bloggadress: http://vildhunden.wordpress.com
  • Mia säger:

    Jag förstår egentligen vad du menar, men detta handlar inte alls om höger eller vänster. Jag inser att du inte läst de kommentarer och språket i dom kommentarer i lokaltidningen, det är det hatiska och hätska som jag reagerar mot. Sedan hur vi ska utvecklas som parti får vi samtala om, det är olika från län till län, i fagersta har (V) 56% av stödet och har haft så under flera år, alla verkar nöjda. Kärnan i inlägget var annat, och vi i vårt lilla parti kan inte ta på oss ansvaret att vara de som gör att attityder och hårda ord fälls. Alla måste stå för de dom gör.

    Klart att alla partier är/ har varit flata i debatten. Men på kommentarssidorna går ej att debattera. Där bubblar äkta hat upp som aldrig förr.

    2010-09-27 | 13:54:22

Kommentera inlägget här: