Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Hänt i vecket...

Kategori: Vardag

Nerbäddad på kammaren har jag under en vecka följt världen ifrån min bärbara data. En vecka, Måndag till måndag med en envis jätteförkylning som inkluderade en intensiv huvudvärk, med halsont, ont i kroppen, hosta och snor i litervis. Sådana dagar är det inte mycket med en. En vecka utan matlust och när jag summerade intaget av föda då hamnade jag på två tallrikar köttsoppa, tre limpamackor och sju Falu- Rågrut med Kalles kaviar. Och två kilo lättare. Nu efter nio dagar så känns det betydligt bättre men riktigt alert är jag inte. Kan hända att det hela har nått bihålorna.

Under den här veckan har jag också häpnat över att Sverige tar mina skattepengar och licenspengar och visar mej ett pompa och ståt utan gränser. Självklart så syftar jag på Prinsessbrölloppet. Fortfarande så har Aftonbladet och Expressen en film där man analyserar Daniels kärlekstal till Viktoria. I Borlänge Tidning skrivs det om tre kvinnor som inför Viktorias stora dag i ett halvår har planerat en fest där man klätt sig i blåsor, dricker champainge och äter gott, tittar på 50 tummaren hur de unga tu säger ja till varandra samtidigt var inte ett öga torrt hos kvinnorna eller hos "Svensson" ute i stugorna.
Kungabröllopp tillhör inte min värld, det finns inget i det överdrivna som imponerar på mej, snarare tvärtom. Resursslöseri av stora mått. Det finns inget som jag heller avundas i detta liv, växa upp bakom en mur där skydd och "vett och etikett" är en grund, ett liv långtifrån det som de flesta Svenskar någonsin får uppleva. Jag förstår på ett sätt att folk avundas och imponeras, jag förstår att flärd, pengar och kändisskap lockar. Jag själv skulle aldrig få eller kunna bli en prinsessa, inte ens om det gick fel i huvudet. Det skulle vara som att stjäla från de fattiga, och sko mej.

Nu är bröllopssyran över men media rullar sig fortfarande i det och säljer lösnummer medan folk köper. Inom kort så lägger väl alla fotbollsspelare av med sitt VM, supportrarna packar sina fruktansvärda blåsinstrumentet Vevuzelan och åker hem. Men tennismatchen i Wimbledon kanske fortsätter hela sommaren. Ni vet den som det står om i tidningarna.

Älskog, blommor, sommar´n kom idag. Idag vaknade jag efter en myggfight i husvagnen i går kväll. Det såg ut som om jag och Micke hade rivit halva delen av inredningen. "Vad är det för fel på myggorna?", viskade Micke för att inte väcka sonen. Myggorna hade gjort en terrorinvasion trots jag varit noga med takluckor och fönster. "Dom måste vara Grekiska, sådana som satt på väggen när vi var på Kreta, dom där som kom fram när det blev mörkt, och aldrig gick att döda." Dessa hade vi att brottas med i vagnen, och under natten hördes ett och annat inande, men jag drog täcket över huvudet och somnade om.
Idag nu på morgonen, den första härute i husvagnen jag kunnat gå ut i förtältet och dricka kaffe, utan att slå på gaskaminen. Sommaren bodde ute när jag öppnade dörren. Jag säjer bara äntligen. Min man kommer att jobba under midsommar, jag kommer att fixa inför midsommar inför festen här på campingen. Dans runt stången, med en kollega på dragspel och jag med gitarr, det blir väl små grodor, upp för källarbacken, ner för källartrappen. Alla barnen blir glada och får godispåse, sen blir alla vuxna glada som övergår i gråt...Ja inte vet jag hur det kommer att se ut när kvällen är över.

Undrar hur badmodet kommer att se ut i år, jag har spekulerat en del men kommer inte fram till någon riktig bild. Jag har suttit och klurat men kom bara till ett resultat som jag tycker är snyggt och lämpligt.



Ett festivalpass har inhandlats, jag kommer inte att vistas lika intensivt på P&L festivalen som förra året. Har inte den orken. Min lillkusin Lotta kommer med Amerikabrev och fetivalpackning så jag kommer nog att "hänga" med ungdomarna någon stund, om jag får...Jag vet att jag ska se föreläsningen med Jan Eliasson, jag vill se Kent och John Fogherty, sedan vet jag inte så mycket mer. Har inte alls tittat på spelschemat. Jag tror att Sanna Carlstedt skulle spela på P&L Cafe´t, inte säker men jag tror. Självklart ska jag se henne, hon får inte missas.

Nu ska jag förbereda husvagnen mot eventuella intrång, jag ska mota myggan i dörren. Täta myggnät. För att ta hand om det nätet behöver jag avsluta det här nätet. 
Till alla Midsommarvänner vill jag önska en glad sådan. Tänk på att barnen finns, och är det bästa vi har. Kom nu ihåg att det heter Midsommar, inte Missommar...



Kommentarer


Kommentera inlägget här: