Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

En repris som tål att upprepas (Insider 2007 december)

Kategori: Samhälle

I December 2007 gjorde jag ett inlägg om ett HVB hem för ungdomar, efter Insiders tv program. Självklart som ansvarstagande vuxen reagerade jag över det. Jag accepterar inte behandlingshem eller HVB hem som ägs av totalt fel personer. Fortfarande efter tio år kämpar jag för att alla tjänster som socialtjänsten köper upp ska vara kvalitetsmärkt, som stjärnor (betyg) för ett hotell. Samtidigt skall det göras flygande besiktningar på de hem som kommunerna köper in. Gärna aviserade besök, men det krävs även flygande besök. I detta paket som kommunen köper skall de få göra kontroller i alla byggnader, samt rum. De ska gå till botten med varje indikation som ges att något verkar vara fel. För ungdomarna är det här ingen semestervistelse, det handlar om liv och död, förtroende och tillit.

Jag lägger in mitt gamla inlägg, jag kommer även att lägga in en viktig kommentar av en ungdom som har vistats på nämnda hem, jag fick en kommentar idag, två år efter program och inlägg. Fortfarande när jag läser kommentaren ser jag att det är plågsamt, och att tiden där har gjort rivmärken i själen. Jag som vuxen blir jävligt besviken på många vuxna i samhället, jag blir oerhört frustrerad av att ni beter er som jävlar mot ungdomar som inte kan klara av att lösa alla situationer som finns i deras liv. Jag skulle kunna slå er på käften för att ni sviker människor i nöd. Att sådana som ni ska finnas och svika ungdomarna är alldeles för jävligt. Jag kan inte sätta ord på erat agerande mer än att ni är sjuka och psykopatiska.


Inlägget jag skrev då:
Insider TV3 6/12 2007

  Igår kväll tittade jag på Insider i TV3, där tog Aschberg upp hur illa placeringar i HVB hem kan bli.  Ett HVB hem är ett hem för vård eller boende för ungdomar som har ADHD, Asbergers syndrom eller barn som kommer från kriminella eller missbrukarfamiljer. Det är barn och ungdomar upp till 18 år. En sådan placering kan kosta mellan 3.000- 10.000 kr/ dygn, och hemmen är oftast privatägda. Om insynen är begränsad så vet jag inte om det beror på att Socialkontoren inte har intresse i hemmen eller om ägarna kan styra insynen. Jag tror att det är det senare i denna fråga.

Detta repotage visade ifrån A.R.T institutet i Uppsala där en kvinna var VD och hette Sara Larsdotter. Detta hem hade en omsättning under 2006 på 30 miljoner kronor. Hon hade investerat i fastigheter som hade ett värde av 10 miljoner kronor, dessa fastigheter hade renoverats med polsk svart arbetskraft och med de intagna ungdomarnas hjälp, en hjälp som betalades "med en extra veckopeng". Inte handlade detta om någon omsorg över barnen snarare kronor och ören. Skattepengarna gick även till USA resor , bilar och plasma tv i 30.000 kronors klassen.
Jag har alltid ansett att hem för barn och unga ska ha en kvalitetsstämpel, och tjäna sina syften.

Det är inte meningen att privatföretagare ska sko sej på miljontals kronor på att rasera ungdomars rop på stöd och hjälp. Barn som redan under sin levnadstid haft en fruktansvärd uppväxt. På detta HVB hem, fanns inga aktiviteter, det gjorde ingenting, bara satt av tiden. När de placerade tog upp det hos sina socialsekreterare så bara slog de ifrån sig informationen. Har vuxna valt att inte lita på barn och ungdomar som kommer ifrån skakiga hem eller som har en diagnos? Detta måste politikerna ställa stora krav på i sina kommuner, att klienterna har det bra och att insyn i verksamheten ska vara ett stöd för ägaren.

Föredetta anställda hade gått ut och berättat om förhållandena trots att de skriver under ett kontrakt. Om de bryter det kan det bli stämda på 50.000 kr. Alltså ett hemlighetsmakeri, där insynen skall skyddas till varje pris. HVB hemmet hade valt att inte anmäla självmordsförsök hos de intagna. De hade medicinskåp som stod öppna. De gjorde en resa till USA som kostade oss skattebetalare 300.000 kronor, en resa som kallades "belöningsresa". Personalen drack alkohol, inför barnen, en del behövde hjälp att lägga sig. De hade pubkvällar. Ungdomarna fick alkohol i planet och under sin vistelse i Usa.

Som skattebetalare tänker inte jag acceptera detta, om ett HVB hem ska fylla sin funktion då måste det ledas av en seriös människa som jobbar för barnens väl. Jag accepterar inte att privata aktörer skall göra en personlig vinning på dessa ungdomars bekostnad. Översyn måste göras på alla typer av behandlingshem kontinuerligt, det är den lilla människan som ska stå i focus.

I många år har jag kämpat för att kvalitetsstämpla dessa inrättningar, det är hög tid nu. För inte en enda unge ska behöva fara illa under samvetslösa vuxna som startar ett HVB hem för sin egen profit.


Yttreligare något som jag stör mej på och gör mej riktigt förbannad, det är när barnen talar om för sina socialsekreterare hur dom förnedras och inte blir tagna på allvar. Är den vuxna med bildning så självgod och inte alls nämms lyssna. Inte tro på barnet? Dom vill inte höra? Dom orkar inte? Jag måste få ett svar.

I min värld ska inte en enda unge må dåligt...

Här kommer jag att lägga ut den anonymes kommentar, den som han/ hon skrev idag den 6 Januari 2010. Två år efter mitt inlägg. Jag ska ärligt tala ifrån mitt djupaste och säja att jag tror honom/ henne till 100 procent. Jag har inga som helst tvivel. Det jag önskar är att du som skrev kommentaren har fått en bättre hjälp och att ditt liv ser bättre ut. Jag vänder mej till dej och säjer att överst på sidan (höger) finns en hotmail adress, skriv till mej om du vill.
Här kommer nu kommentaren, fundera efteråt varför eller hur det kan finnas vuxna som behandlar ungdomar i nöd på detta vis...


""Det där stället "Virginiagården" Har jag bott på! Bodde där för jag blev misshandlad hemma... Venita Kenbar påstod att jag var sjuk i huvudet för att jag inte älskade mina föräldrar som föräldrar för de gör alla oavsett vad de har gjort... De sa hon rakt ut inför alla ungdommarna!
Jag berättade för både soc& mina föräldrar hur jag mådde på det stället, men Venita spelade som fan när vi hade möten...allt gick så bra & jag var oftast go, glad & tacksam! Alla trodde klart på Venita!

Jag skrev på ett kontrakt när jag flyttade dit..bla om att man hade olika val varje Söndag...antingen följa med till "kristet center" i Örebro eller så fanns möjligheten att åka till Gustavsvisk badhus...hmmm...är osäker om badhuset hette så...Ofta som personal iallafall inte ville följa med till badhuset, alltså tvingade de oss att följa med till kristet center!
De tvingade oss att åka med till deras hus i Spanien ett antal ggr under de två åren som jag bodde där! Sista gången hjälpte mina föräldrar att säja ifrån att jag inte ska behöva om jag inte vill...efter många om och men så fick jag åka hem till mina föräldrar istället!
De tala i tungor inför oss barn, de hade olika regler för olika barn...vissa var extremt mycket mer värda än andra!

När tv var där stängde de in oss i skolan...vi fick inte gå ut och visa oss inför dem...vi var flera stycken som var jätte röksugna! När Venita fyllde 50 år (tror jag det var) så fick hon en jättestor kruka som hon skulle slå sönder med hammare av sin man...detta gjorde hon inför oss barn...den var fylld med MASSA sedlar...allt från 20-1000lappar...de bara flög hej villt!
Tackar så jävla mycke då jag både före& efter knappt fick någon hemma...fanns inte ens mat på bordet!
Hur fan kunde de göra en sån sak inför oss barn???
Hur fan kunde de ge oss avdrag på veckopeng för minsta lilla fel vi gjorde???
Det var stenhård koll på alla rum varje morgon en speciell tid...säng skulle vara helt bäddad, inga saker på golv...allt skulle vara perfekt!
Massa har hänt där...så tar evighet att berätta allt!
De fick stänga då det blev anmält för bla kristen sekt:)"


Tack för du ville dela med dej av din upplevelse, jag fattar inte att vuxna beter sej så mot er ungdomar och barn. Jag förstår att de har en hel del problem med sej själva och borde ha förbud att syssla med att behandla eller ha hem.


Den 1/1 2009 fick jag också en kommentar från en "luttrad själ", jag tar med den också för båda dessa kommentarer är viktiga.



"Själv har jag bott hos Venita Kenbar, en kvinna som skott sig på att ha fosterbarn samt HVB hem under de senaste 30 åten. För 10-12 år sen blev hon dessutom "frälst" vilket innebar i praktiken att hon blev medlem i Kristet center, som i sin tur är en filial till Livets Ord. På HVB hem Virginiagården i Vretstorp i Närke talade personalen tungor och kallade barn och ungdomar som vägrade bli frälsta för att ha djävulen i sig. En miljö längre ifrån vad dessa ungdomar faktiskt behöver är svårt att föreställa sig. Vård? Näe knappast. Dårhus? Japp."



Nu måste jag själv sätta mig ner och fundera, jag känner mig helt matt i kroppen. Skakad ? Ja


(Typsnitten krånglade till sej, och just nu orkar jag inte ordna det, jag måste pausa...känner jag)

Kommentarer

  • larisa säger:

    hej, jag heter Larisa och jag är 18 år. För ca. 6 månader sedan flyttade jag från detta behandlingshem ni pratar om. Skäbo, som det idag heter, ägs i nuläget av ett företag i uppsala som heter Scientum och Venita har som tur är ingen roll längre i HVB-hemmet. Däremot är hon bästa kompis med en av personalen som jobbar där och som också jobbade där när det även hette virginagården ( ingmarie sehlin ). Det är ju väl känt att dom som inte har med behandlingshemmet att göra får inte heller komma in dit, men eftersom Venita tror sej vara någon hände det flera upprapade gånger under de 15 månader som jag bodde där att hon kom när just ingmarie jobbade själv och skulle styra och bestämma över stället. Hon kunde komma och gå hur hon ville och äta av vår mat osv. när ingmarie jobbade, men absolut ingen annan hade tillträde att komma in. Jag undrar hur pass tillåtet det egentligen är då Ingmarie endast gav komentaren att hon hade ägt det där stället så pass länge att det inte gjorde nått att hon gjorde så. Men mej störde det otroligt mycket, och jag får bara dåliga vibbar av den kvinnan. jag förstår vilken tur jag ändå hade som hann flytta in efter det att hon inte fick ha kvar stället, för jag hade aldrig klarat av den kvinnan.

    2011-05-29 | 15:53:35
  • Ann säger:

    Hej
    Jag letar febrilt efter det program som gick angående behandlingshem som insider sände. Jag har själv bott på ett av dessa hem och kände att nu efter så många år sen jag kom där ifrån skulle jag vilja se detta igen.
    Om du vet vart jag kan finna detta snälla hör av dig!
    Ha en fin dag

    Svar: Hej, kul att du hör av dig. Jag har ingen aning. Men jag har en idé.Jag tror att det var Strix på tv 3 som gjorde programmet.
    Jag skulle försöka ta kontakt med Robert Aschberg eller någon
    i hans stab, skriva ett kort bra brev om vem du är och varför du vill se
    programmet, så tror jag att du skulle få en kopia. (googla på Aschberg mm)
    Lycka till och hoppas du har det bra i livet. // Kram Mia
    Mia Javerling

    2013-12-19 | 14:33:31
    Bloggadress: http://dreamingisfreenow.blogspot.se/
  • Robin säger:

    Hej!

    Flyttade därifrån vinter 07..
    Personalen använde sig av maktmissbruk, använde sig av kollektiv bestraffning. övervåld förekom också..
    Blev intagen på rummet ett par gånger för att man var för "kaxig" eller ställde sig upp emot deras bestraffningar som förekom, då kom bestraffningen, uppburen på rummet - Nertryckt i sängen och sa "läggdags".. Absolut credd till personal som var schyssta, som verkligen ville hjälpa grabbarna.. Inte som dom andra horungarna som bara förstörde ännu mer..

    Svar: HejPersonal som ska finnas för barn och ungdom, även om ett HVB hem aldrig kommer att kännas som ett riktigt hem så ska alla få ett bra bemötande med fasta ramar. Kollektiv bestraffning är inte bra, men det beror på är det två personal och 10 elever och man bestämt man ska åka iväg på något roligt och det blir kaos, ja då måste det tyvärr ibland bli en kollektiv bestraffning. Synd att du kallar dom andra för horungar, det löser inget. Alla som vistas på ett hem har något problem, och alla mår inte bra.
    Självklart så mår man som boende bättre om man kan få personal som kan sitt jobb och ställer upp som ett vuxenstöd. Hoppas du har det bra nu i livet, tack för att du skrev Robin :)
    Mia Javerling

    2014-01-24 | 18:02:23
  • Tess säger:

    Hej!
    Är väldigt nyfiken på detta ämne då jag också bott hos Venita fast som hennes fosterbarn istället för på HVB:hemmet. Jag hade dock mycket kontakt med de barn som bodde där och för mig kommer alla dessa kommentarer som en chock. Visst vet jag att Venita kunde vara lite speciell men så som folk målar upp henne? Absolut inte. Och att man skulle bli "tvingad" att åka med till huset i spanien, det gör mig bara förbannad. Det var det glassigaste man kunde tänka sig, vi blev (ursäkta mig) för fan bortskämda! Man ska inte alltid ta vad folk säger på fullt allvar, det kanske fanns de som upplevde tiden på Virginiagården som jobbig. Men antagligen fick de helt enkelt inte rätt sorts uppmärksamhet eller behandling som just de personerna behövde. Dessa personer får Virginiagården att låta som ett koncentrationsläger, vilket är så LÅNGT ifrån sanningen man kan komma.
    Ville bara klargöra detta, komma med en positivt bild av det hela. Och förresten det programmet som gick, handlade om en speciell familj som hade anmält Virginagården för att de tyckte att barnen behandlades på fel sätt. De misstolkade i princip allt de trodde.

    Svar: Hej jag har skrivit mina inlägg utifrån programmet och den fakta som gavs då. Jag har också reagerat som medmänniska och med medkänsla inför de som hört av sig. Jag kommer aldrig att ifrågasätta deras kommentarer, inte heller din. Du vet bara din egen upplevelse, liksom de andra har sin bild. Din kommentar utifrån ditt perspektiv kommer att få finnas kvar. Vad jag har för fakta mer från de personer är min egen hemlighet. Jag blottar aldrig något som kan såra, skada eller kränka barn eller ungdomar som med tvång är utsatta för vård i olämpliga eller lämpliga hem. Bra är att du haft en bra upplevelse, fast om din tid varit så bra varför behåller du den inte , förstår inte varför du behöver att gå in och försvara en person.
    Mia Javerling

    2015-05-15 | 19:53:31

Kommentera inlägget här: