Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Skräckkampanjen på 90 talet...

Kategori: Skitsnack

Jag tror att det var på 90 talet då tv hade sin "snigel på ögat" kampanj. Den gick ofta på de statliga tv kanalerna för att liksom pränta in i den svenska befolkningen att det var en stor skam att smita från tv licensen. Kampanjen ville verkligen få folket att de skulle betala, för annars kunde vad som helst hända.

Vad har egentligen hänt sedan dess, betalar folket regelrätt sin licens? Nej inte alla, långt ifrån alla. Ungefär 6 av tio tv innehavare pyntar in över 500 kronor, fyra gånger om året. Ja fy skäms.

Nu när jag har rotat i gamla papper och skit har jag hittat ett gammalt kampanjkort som skickades med i licens räkningen, just så här slutade filmen som gick i Kanal 1 och i tvåan, du vill väl inte....



Nu kan jag inte bara sätta på tv:n för att jag har én tv och en licens. Nej det krävs dosor från Combort, Comhem, Comisäng, Anal digital,Via-fnatt, Bredband, resårband och alla de olika tv leverantörer som finns. Alla med dosor, dekodrar som kräver en härva med sladd under tv bänkar. Vi har parabol och två leverantörer som ger oss hundratals kanaler, allt ifrån "skitsportkanaler" till film. Och fastän vi betalar in en hel del för detta så dimper troget den jävla tv licens räkningen ner fyra gånger om året. Tv med eller utan satelitleverantör är ett ganska dyrt nöje, och helst när jag nästan aldrig ser på "ettan" och "tvåan". Och helst nu då när allt plockats bort för OS, åhhh, sicket töööök.

Då har jag den absolut OS- fria kanalen Tv4+ att trösta mej med....

Jag läste i Aftonbladet idag att ett par som var tvungen att bo tillfälligt på hotell var nära att få "en snigel på ögat". Trots att hotellet hade en licens som täckte alla tv appareter så ville Radiotjänst i Kiruna de ta ut licens av paret. Bara för att de hade sin adress skriven till hotellet. Så ännu är inte den hätska jakten slut på sk. smitare.

Två gånger har Radiotjänst ruckat på mitt förhållande till dem, men det är en annan historia som jag kanske berättar om någon gång när de har fått ett bättre regelverk....

Kommentarer


Kommentera inlägget här: