Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Det sista man ska göra...

Kategori: Skitsnack

...det är att ta ifrån svenskarna att få dricka alkohol och skräna som dom vill. Jag vet så väldigt väl att är man en supporter av att dricka då ska heller ingen få kritisera. Även om man inte kritiserar själva drickandet så blir man sänkt av att man är ett pucko som ens bara har vett att yppa sej.
Jag vet själv när jag drack så vände jag det i min egoism att ingen skulle få tala om för mej att jag inte skulle få ha roligt, att de som var nyktra överhuvudtaget bara kom och sa att timmen var sen, försök att vara tyst. Det var det ingen ordningspolis som skulle komma och klaga på vad jag gjorde...
Hur det än är med alkohol, och om man kan hantera det så visar man respekt mot andra människor oavsett var man är. Omdömet funkar mindre på vissa, medan på de flesta så fungerar det bra.

Jag har som nykter varit ute på campingen i fyra somrar nu, denna sommar har varit bland den skränigaste. Hur det än är så ser jag fan så mycket mer som nykter än som full. Det är det ingen som kan ta ifrån mej. Jag ser ganska mycket eländigt. Jag har varit tyst hela sommaren och själv valt att inte vistas där på helger då jag vet att det är fest. Alltså kommer min tanke då, inte konstigt att det inte finns fler barnfamiljer här ute. Själv känner jag en olust att se folk ramla och fara omkring, skrika och skräna allt ifrån "Helan Går och Köppäbävisan" mitt i natten. Och säjer man nåt i det läget då är jag bara en bakåtsträvare som kan åka hem om det inte passar...

Hade det här varit en vanlig camping som legat någonstans i Sverige en allmän sådan hade en del åkt ut så det visslat om det. Men nu är det inte det, och därför kan det förbli så här. Efter sju år på stället har jag aldrig känt att det känts så illa.
Jag har haft ett uppdrag i styrelsen som en i festkommitén, men efter nästa helgs kräftskiva då kliver jag av. Det är inte roligt längre och varför ska jag hjälpa andra med att ställa till fest, det klarar de alldeles perfekt själva.

Det är sorgligt och tråkigt, och jag ska försöka att se det med andra ögon. Det jag tycker är bra är att festprissarna visar upp sina konster och presenterar den dåliga respekt som de hyser för de som vill sova på natten och för barnfamiljer.
Som vanligt så talar jag om precis som jag anser även om någon tycker att jag är en skit. Det bryr jag mej inte det minsta om. Kan man inte ta en vänlig tillsägelse, då är det någon annanstans det klickar.

Här hemma är det skönt och för första gången i hela mitt liv känns det skönt att det blir höst. Och kanske är det fler än jag som behöver sova...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: