Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Myndigheterna har flyttat in i en skrubb...

Kategori: Samhälle

Mitt besök igår hos Skatteverket i Borlänge var helt fruktansvärt. Det sämsta scenariot man kan tänka sig. De hade flyttat till en ny lokal eller rättare sagt en liten skrubb, tillsammans med Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. I denna lilla skrubb med sittplats för ca 10 personer, stod minst 40 personer med kölapp och skulle dela på 4 bemannade besöksbås av 5. Väntetiden var uppåt 77 minuter.
Där stod sjuka, gamla, unga. Stämmningen var ganska syrlig och många ilska kommentarer fälldes.
En man kom in och skulle lämna sin deklaration, han hittade ingen låda att lägga den i. Det fanns ingen synlig. Det fanns heller ingen han kunde fråga då kön till båsen var lång.
En kvinna med kryckor hade ingen sittplats, hon orkade inte vänta. En man kom in och skulle ha en lös deklarationsblankett, samtidigt kom en anställd kvinna ut från en dörr och han frågade henne:

-Hej, lapparna i det här facket är slut....
Hon svarade:
-Jaha, då är dom väl slut...
Ingen förklaring eller att de skulle komma hem nya. Bara ett kort hugget otrevligt svar.

Så jäkla dålig service och ett sånt fruktansvärt bemötande. Samma kvinna hamnade jag senare efter 40 minuter hos i besöksbåset. Hon fräste, och högg, såg nåt så otroligt arg ut. Jag kände att jag var bara tvungen att lugnt tala om för henne att:
- Du har du en dålig dag eller? hon svarade irriterat -Nej, hurså?
Jag berättade för henne att jag tyckte att hon inte var det minsta kundvänlig och att det inte var mitt fel att jag störde henne. Jag förklarade att hur jäkla dåligt man än mår så måste man bemöta kunder som i detta fall kunde vara sjuka eller gamla, eller folk i allmänhet på ett värdigt sätt. Jag sa allt trevligt och snällt. Jag förklarade för henne att jag hade väntat länge och innerst inne ganska irriterad men att jag inte lät min irritation gå ut över henne.
Hur i hela friden kan man slå ihop Försäkringskassan, Skattekontoret och Pensionsmyndigheten i en lite skrubb, med sittplats för 10 personer i en stad med 49.000 innevånare?
Detta var den värsta "rationaliseringen" jag sett på länge, hur tänker man?

J- - - la myndighetsfasoner....



Kommentarer

  • Leif Lindström säger:

    Tilltron till samhälleliga institutioner sjunker som en gråsten. Det kanske är lätt att tro att det skulle gynna den politiska vänsterkanten, men icke.

    Det spär bara på föraktet och underlaget för ett antal SD-väljare ökar.

    2010-04-08 | 10:29:22
    Bloggadress: http://vanster58.wordpress.com/
  • Mia säger:

    Vanster58: Ja tyvärr har du rätt, det är ytterst pinsamt och förödande.

    2010-04-08 | 12:21:17
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se.blogg.se/

Kommentera inlägget här: