Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Det kanske inte låter särskilt spännande men...

Kategori: Allmänt

I helgen som gick var jag på halvårskonferens med "The one and only, Ohly" Vänsterpartiet. Nej Ohly var inte med, det var en lustighet som poppade upp...the one and ohly. Som vanligt och jag med min humor är nog den enda som drar på smilbandet. Nåväl, halvårkonferens på Fornby Folkhögskola.
Det blev två givande dagar, och upplägget var nytt för i år. Inte som ett trist möte utan med föreläsare. De som skulle tala de talade och under föreläsningen ställdes frågor, synpunkter och det blev kortare diskussioner. I detta upplägg så kom de flesta till tals. Vilket var intressant, annars är det några få som står för det.

Landstingsrådet Tomas Sylwen tog upp jobb och ungdomsfrågor, Lena Olsson vår riksdagsman från Malung pratade om intigritet (IPRED), landsbygdsutvecklingen, miljö och välfärd. Det blev många bra synpunkter och tankevändor.

På eftermiddagen hade vi den "kontroversielle" Johan Lönnroth (v), en man med många ideer och synpunkter. Vi talade grndläggande ideologi, ekonomi och offentlig sektor. Personligen gillade jag honom och hans åsikter. Inte alla. När han pratade världsekonomi då hängde jag inte med alltför mycket. Jag och min matematiska "begåvning" reder inte ut sådant, när något blir värre än Algebra då fäller jag ihop skinnflikarna på öronen. Jag vill gärna förstå, men det är så otroligt krångligt. Vad jag förstår så har Riksbanken fått alldeles för mycket makt här i Sverige, och det är inte alltid det bästa med det statliga penningsystemet.  Föresten så måste jag inte förstå allt. Jag har andra egenskaper som jag kan delge.



Ingrid Burman berättade om Vänsterpartiets feministiska ideologi och det nya kvinnopolitiska programmet. Fortfarande så slår en del gamla mansrävar ut taggarna när det ska diskuteras femminism, det tror att kvinnorna ska slå i grytorna och bränna porrfilm i oljefat. För mej handlar det om en mänsklig rättighet och egentligen skulle det inte behövas någon egen kamp och skillnaderna suddades ut för evigt. Kvinnan är fortfarande dikriminerad på lönemarknaden, får ofta inte en heltid. Det borde egentligen ligga mer i männens intresse att stävja detta, för ofta lever han ihop med en lågavlönad kvinna. 
Det blev många diskussioner och jag ser att inom mitt eget parti finns det gamla tankarna kvar. Vad är det som gör att en del män och även kvinnor har så svårt för kvinnor som faktiskt är starka? Kvinnor utgör inte något hot. 
Eller?

Kåre Olsson, pratade om banker och kooperation, vad jag tror är Kåre ordförande i JAK banken, eller har då varit. En mycket klok man som på sitt pedagogiska sätt kunde beskriva och förklara på ett lättfattligt vis sina tankkar. När han pratade om koperationen och jag fick höra arbetsgången då förstod jag att det skulle fungera att lägga upp delar av den kommunala verksamheten som kooperativ, och det skulle sparas mycket pengar i kommuner. Om exempelvis missbruksvård, eftervård skulle ingå i ett koperativ så skulle troligen kvalite´n kunna höjas avsevärt. Mycket intressant man, och dessutom klok som en uggla. Kommunerna skulle minsann ta sej tid att utvärdera den kooperativa tanken för där finns många slantar att spara.
Jag presenterade en ide´jag har haft under några år för honom. Jag ska inte avslöja den fullt ut. Han tyckte den var helt suverän, och undrade varför ingen hade kommit på den innan. En liten revolutionerande tanke som skulle kunna betyda en hel del för arbetsgivare/ arbetstagare och att människor skulle kunna utnyttja sin konsumentmakt. Just nu är den inte mer än punktad på ett papper och inriktad på arbetsplatser som handel, men skulle kunna överföras inom andra yrkesområden. Jag tror han tände på ide´n och jag är övertygad om att han skulle vilja hjälpa mej att utveckla den vidare. Om så vore så skulle jag vara oerhört tacksam och hedrad.
Hur som helst så kommer inte detta bli ett projekt som ska rinna ut i sanden, utan den är sprungen ur mej och den delas gärna med till Vänsterpartiet.


Den här förmiddagen är bokad, jag väntar på att jag ska få "hemkört" från IKEA. Idag kommer min schäslong, hör ni vad divigt det där lät. Jo den kommer, och den ska bli min alldeles egen där jag kan läsa en bok, se på tv eller bara ligga i. Soffbråket är förhoppningsvis ett avslutat kapitel, då vi slogs om det sköna hörnet.
Ny schäslong med läslampa och en ny deckare, då får solen lysa bäst den vill därute.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: