Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Ja den där Lindström...

Kategori: Politik

Vänsterpartiet i Borlänge brukar utav vissa politiska kretsar bara förknippas med en enda person och det är Lindström. Han och vi är inte dummare än att vi förstår att vi är fler medlemmar än så. Föresten ni vet väl, den där Lindström som åkte ut ur kommunhuset våren 2008. Var det Lindström eller var det vänsterpartiet? Begreppen kan vara svåra att hålla isär för en del.


Varför ? Han eller vi gjorde inte som den rådande struktur talte om hur han eller vi skulle göra. Vårt parti skulle inte vara ett eget parti, utan skulle vi vara med i spelet så skulle vissa dolda budskap följas. Nu är det så här att vänsterpartiet är mer än bara Lindström, och självklart vet han och vi det. Våran partiförening har växt sej stor det senaste året, alla är lika värda. Den där Lindström styr inte över våra viljor utan han släpper fram alla på ett demokratiskt och metodiskt sätt. Den där Lindström låter folk växa och vara den resurs de verkligen är. Alla har inflytande. Det är precis så som det ska vara, eller hur. Jag tycker att smutsig ryktesspridning om honom borde upphöra omedelbart. För förtal av medmänniskor är ett taskspel.


Till de styrande i Borlänge vill jag tala om, om någon har lust att hörsamma vad en sådan som jag har att förtälja. I vår förening råder en enighet och en demokrati. Vad menar "hon" nu då? De väljare som väljer att rösta på (V), blir väldigt besvikna då deras röst inte på ett korrekt och demokratiskt vis vägs in i styret. Däremot släpper man in borgerligheten, den "samarbetar" man med, samt (mp) som har två mandat och en kommunalrådspost, ja hur många sådana poster har kommunen, är det fem eller rent av sex?

 

De styrande vågar inte och vägrar,  släppa in ett litet parti som inte vill "jamsa" med utan väljer att föra den politik som väljarna vet att vi står för. Ute i landet har V, mp och socialdemokraterna bildat en röd/ grön allians. Men här väljer man borgarna. Vad liknar det här? Det är en aningslös hämnd som riktar sej till sin egenvilja. Vänta bara, det kommer en dag då ni får sticka huvudet i sanden. Då kan inte Ikea rädda er. Jag anser att det är riktigt dåligt.


Idag i lokalpressen läser vi, och Lindström, hur ni fortfarande inte tänker släppa in vårt parti, eller menar ni Lindström. Jag hoppas att de väljare vi har kommer att reagera över att ni valt att inte på några vilkors vis vill samarbeta. Sossarna är så säkra på och anser sig sitta år ut och år in på gamla meriter som snart är ett minne blott. De stryker oss ur sina planer, precis som vi och Lindström förstått. De släpper fram ett parti som är främlingsfientligt i det här läget. De gynnar ett parti som troligen kommer att ta 4-6 mandat. Jag har hört en hel del kusligt från era trogna nu på slutet och det skrämmer mej. En förnyelse och en rannsakan vore verkligen på sin plats. Kanske en återgång till det partiet som ni en gång var. Det är bara en ide´om lösning som skulle kunna fungera.


Det snackas även om Lindström och hans "anhang" är förnärmade över sossarnas kick. Det som jag har lärt mej under dessa tre år är att politiken i denna kommun inte är ren och det handlar inte om "fair play". Rädslan för V måste vara ganska stor. Nej vi är ett parti i Borlänge på uppgång och har en framtridstro. Vi sitter inte och nickar med i beslut vi inte tror på eller delar. När arbetarpartiet för en borgelig politik, då kan vi inte gå som nickedockor i hälarna och jamsa med. Det vore att svika våra väljare.


Ibland måste även jag få reagera, vem vet vilket snack det går om mej. Det skiter jag fullständigt i, för jag vet att jag har rent mjöl i påsen. Den dagen då  jag inte längre kan se människor i ögonen då lägger jag av.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: