Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

All min kärlek till dej min vän...

Kategori: Samhälle

I skrivande stund rullar tårarna på min kind. Jag känner mej arg och frustrerad. Jag är så fruktansvärt ledsen. Jag har haft den här känslan flera gånger innan. Samtidigt är jag fylld med så mycket sorg och en otrolig maktlöshet. Jag måste orka, vi måste orka vännen. Hela världen är inte galen, heller inte vi.
Jag törs nog säja min pojk att du är en ibland de ensammaste killar. Du är så jävla ensam. Aldrig ringer någon och frågar efter dej, aldrig någonsin. Du min lilla pojk, som är fylld med så mycket fint, du som är en rättvis och duktig kille. Jag förstår att ditt sinne och dina aggresioner gör uppror, för du slåss mot det som inget barn borde få kämpa mot. Den fysiska och psykiska misshandel som du måste utstå med. Samtidigt ler du och visar din ödmjukhet och vägrar spela offer. Du har så mycket mod i dej, det är du som är den som vinner alla poäng.

Varför utsätts du ideligen för angrepp av dina "skolkompisar"? Varför vill de göra dej till deras offer? Allt det råa som denna handling innebär tär på dej och ger dej så många sår som aldrig kommer att läka. Jag och din pappa lider med dej. Vi står helt handfallna och vet helt enkelt inte hur eller om vi kan lösa det här. Självklart har vi och ska vi fortsätta vår kamp att du kan få en värdig skolgång. Jag har bestämt mej nu. att efter helgens påringning på vår telefon, där några talade om hur "Jävla ful" du är och "vilken nörd" du är, så tänker jag åter rulla igång en fejd. Denna ska inte sluta förrän skolorna tar upp problemet som det allvar det är.

Tyvärr när de som ringde hade batteriet i nummerpresentatören tagit slut. Nu har jag satt igång en dyr spårning via Telia, och när den är gjord så tar jag kontakt med ägaren av abonnemanget och kollar vem eller vilka det är. Förklarar situationen, sedan görs en polisanmälan. Den här mobbningen som går in på sitt sjunde år, och som inte tagits på allvar av skolan måste få ett avslut nu för alla inblandades skull. Du sa att det gick ganska bra på din skola, och att ingen var dum. Men det är kanske inte alltid som du orkar berätta allt. Men nu börjar det igen och det är inget dåligt angrepp när de ringer hem till familjen och vräker ur sej allt du inte alls är berättigad till.

Mobbningen har nått sin absoluta kulmen nu, och jag stannar inte nu. Nu är det krig, ett krig för din skull. Den här gången ska allt upp på bordet. Allt.
Borlänge Kommuns styrande politiker gick ut i tidningen och förklarade att ingen mobbning skedde i Borlänges skolor. Jag kan inte säja annat än ni är usla som företrädare för en del av era medborgare. Ni sitter där och har absolut ingen aning om något. Utan ni kammar in era arvoden, sedan skiter ni hur det går för barnen.

Jag är så jäkla ledsen och jag har skrivit om detta ämne vid fler tillfällen i bloggen. Fortfarande undrar jag om personalen i skolorna har gett upp på grund av att kommunen inte ger dem de verktyg som behövs. Alla verkar ha retirerat, att de ansvariga politiker gjort det, har jag vetat länge. Men var fan är ni föräldrar som låter era barn förtrycka sina medmänniskor. Eller är ni förtyckare ni också.

Ni känner varken mej eller min son, men var så säkra, har jag väl bestämt mej för att ändra saker och ting, då gör jag det. Alla som känner mej vet att man inte slår mot en bulldozer.

Jag funderar att sätta igång ett nätverk för föräldrar med utsatta barn, så vi åtminstone har varandra. För inga andra verkar bry sej.

Kommentarer

  • anna stenlund säger:

    fyfan vad ledsen jag blir,trodde det var bättre på den nya skolan...måtte nån i skolan engagera sig nuNUNUNU!

    2009-10-27 | 09:09:43
  • Pierre säger:

    Har redan tankar över sånt, tänk om min grabb blir utsatt, vad gör man då??

    Mycket skrämmande tankar, men det måste vara hästlängder ifrån er som sitter i det.

    Jag håller mina tummar för att det löser sig snart för er/grabben.

    Ha det.

    2009-10-27 | 17:27:01
    Bloggadress: http://team-nappet.blogspot.com
  • Karin Sandberg säger:

    Din son är en underbar och mysig kille som inte passar in i normen där det normala ska råda. Tyvärr har ju både barn och vuxna svårt och hantera människor som inte tänker, lever och existerar i fyrkanten. Naturligtvis är det ingen tröst i den situation ni alla befinner er i nu och särskilt inte för din son men att vara den man är är ändå det enda man kan vara. Det finns inte många musiker,författare och konstnärer som haft en uppväxt där de passat in i det sociala spelet i skolan.De flesta har stått utanför och upplevt utanförskapet från tidiga år.Det är inget fel på din son hälsa honom det från mig!Tvärtom tror jag att han med alla sina kluriga tankar och reflektioner är ämnad att göra något stort i livet!

    Skolan har ett ansvar och nu är det dags att de visar att de bryr sig!

    Jag tror på din son och er som familj och är övertygad om att det kommer att ordna sig.Jag skulle gärna komma till hans skola och drämma till de som är dumma men inser att det är lite väl naivt.

    Han kommer få vänner,han kommer få känna gemenskap i livet. Han har en fin familj och vi i släkten finns här också.Världen är dessutom större än Borlänge och som tur är är skolan en så liten del av livet.Det stora livet börjar senare och där finns världen!Världen är ett underbart ställe där jag upplevt att det finns platser för oss som tänker annorlunda och som lever ett liv utanför fyrkanten.Han måste överleva grundskolan bara och sen öppnar sig oändligheten!Peppa honom från mig och ge honom en kram!Berätta om jag kan göra något, vad som helst!

    2009-10-27 | 17:30:41
  • lilian sandberg säger:

    hej mia, detta är helt oacceptabelt. ringa in föräldrar och ungdomar kalla till möte tillsammans med rektor och eventuellt klassföreståndare ta med polisen i mötet så att ungdommarna fattar att de begår ett lagbrott det blir aldrig värre så här gör vi

    2009-10-27 | 17:30:45
  • Karin Sandberg säger:

    Din son är en underbar och mysig kille som inte passar in i normen där det normala ska råda. Tyvärr har ju både barn och vuxna svårt och hantera människor som inte tänker, lever och existerar i fyrkanten. Naturligtvis är det ingen tröst i den situation ni alla befinner er i nu och särskilt inte för din son men att vara den man är är ändå det enda man kan vara. Det finns inte många musiker,författare och konstnärer som haft en uppväxt där de passat in i det sociala spelet i skolan.De flesta har stått utanför och upplevt utanförskapet från tidiga år.Det är inget fel på din son hälsa honom det från mig!Tvärtom tror jag att han med alla sina kluriga tankar och reflektioner är ämnad att göra något stort i livet!

    Skolan har ett ansvar och nu är det dags att de visar att de bryr sig!

    Jag tror på din son och er som familj och är övertygad om att det kommer att ordna sig.Jag skulle gärna komma till hans skola och drämma till de som är dumma men inser att det är lite väl naivt.

    Han kommer få vänner,han kommer få känna gemenskap i livet. Han har en fin familj och vi i släkten finns här också.Världen är dessutom större än Borlänge och som tur är är skolan en så liten del av livet.Det stora livet börjar senare och där finns världen!Världen är ett underbart ställe där jag upplevt att det finns platser för oss som tänker annorlunda och som lever ett liv utanför fyrkanten.Han måste överleva grundskolan bara och sen öppnar sig oändligheten!Peppa honom från mig och ge honom en kram!Berätta om jag kan göra något, vad som helst!

    2009-10-27 | 17:38:29
  • Leif Lindström säger:

    Nog finns det lärare som bordes utrustas med vit käpp. Vet inget, ser inget och ôrker inget! Kontakta arbetsmiljöinspektionen! Det handlar inte bara om god ventilation och bra belysning på skolorna eller för den delen mobbningsplaner och käcka dokument på rektorsexpeditioner. Det handlar om empati, medmänsklighet, humanism och lite ryggrad bland dom vuxna på skolan. F-n vad arg jag blir.

    2009-10-27 | 19:08:03
    Bloggadress: http://vanster58.wordpress.com/
  • Mia säger:

    Tack alla, jag tänker inte lämna det här ogjort. Jag lovar...

    2009-10-28 | 06:31:42
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se/
  • Red säger:

    Jag blir så upprör av att läsa det här. Men jag är övertygad om att du kommer att driva detta till en lösning. Ett av mina barnbarn hade samma bekymmer. Det blev ingen ändring förrän lärare, skolledning inblandades föräldraroch polis var inkopplande! Jag blir så upprörd!!!

    Kram till dig!

    2009-10-28 | 08:59:36
    Bloggadress: http://byabladet.wordpress.com/
  • björn hermansson säger:

    Det var starkt! Man blir upprörd. Sådär får det inte vara. Vem är rektor?

    2009-10-31 | 20:49:47
    Bloggadress: http://storabh.wordpress.com

Kommentera inlägget här: