Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Dagen börjar med att hormonerna vaknar...

Kategori: Vardag

Vaknade i morse och spratt ur min säng, likt en Rönnerdahl i den vita särken. Fåglarna levde om nedanför i älvravinen. Åh, vilken årstid och då speciellt maj. Väckte min snart 13 åring och där var det inga glada miner, han såg vildsint, arg och sur ut. Dessa stunder försöker jag glömma snabbt. Allt stabiliserade sej efter en stund och tonårshormonerna kom i balans. Hur det är med mina egna orkar jag knappt fundera på. Det är synd att all världens hormoner är svårtämjda. Det där problemet är även det världsligt, alla tonåringar och kvinnor, ja män har hormonsvängningar hit och dit. Ja vi människor oavsett färg, kön är gjorda av samma molekyl, materia och massa. Konstigare än så är det inte. En hormonsvängning i Borlänge ter sej nog på samma sätt här som i Sierra Leonne.

Efter att grabben fått i sin gymnastikpåse och franska böcker och en del hemska ordflätor kom ur hans mun, som inte hör till denna värld, tog jag mej iväg för att köpa klämringskopplingar med stödhylsa. En VVS sak för den som inte vet. Dessa skulle ha köpts för två år sedan, men nu blev det gjort. Vi har ett tvättställ med underskåp och blandare som skulle satts upp för några år sedan, men det har inte "hunnits" med, eller så har det sagts att vi inte har grejorna hemma. Nu har vi nästan allt. Jag kom på att jag glömde våtrumssilikon, så det dröjer säkert ett tag till. Nåväl, ett bra försök i alla fall.

Tog en vända förbi bilprovningen för att se om jag kunde köra in för en efterkontroll, men kön var bort till månen och mars. Det är ett skit att det inte går att beställa tid utan man måste sitta där timme in och timme ut och blänga avunsjukt  på de som har tid, och hur björkslyn etablerar sej i rasande fart. Jag minns för länge sedan åkte jag in på driven med min gamla Volvo, jag tappade ögonen ur hålorna då, för det stod inte en enda bil i kön. Jag kom in efter en liten stund, och frågade varför det var så tomt. Då tittade besiktningsgubben på mej som jag var urbota korkad och svarade: -Det är ju hockeyfinal... -Jaha, sa jag , är det det?

En vända till soptippen har jag hunnit också, alla Ikea kartonger som jag fick över här om dagen fick jag med mej. Egentligen var det meningen att vi skulle ut till husvagnen, men vi handlade lite och orkade inte tänka på att packa in alla onödiga saker i bilen så vi gav helt enkelt fan i det. Vi tar det i morgon bitti istället. Hoppas att vi kan få i båten så vi kan börja våran fiskekamp någongång. I år tror jag att jag blir vass. Att Mickes fiskepolare håller på honom det bryr jag mej inte i, för jag vet att ni innerst inne håller på mej och tycker att jag är den coolaste och tuffaste kärringen i Borlänge. Denna sommar lovar jag er att skriva rafflande repotage från kampen. Nagelbitarna ska få sin tuffaste utmaning och ni kommer att gnaga er ner till armbågarna.

Idag åt vi röding och skarpsås, det är så ljuvligt gott att man bara kan börja gråta av glädje. Efter en sådan delikat måltid går det inte att orka tänka på avfärder mot de sälla husvagnsmarkerna utan det enda man kan göra är att lägga sej på den sköna soffan och blunda. Tänka som så att vad tusan har jag klaga på?  Nej egentligen inget, just nu...



Micke dödingen  Micke och rödingen

Kommentarer

  • Gubben säger:

    Hormoner och skarpsås - låter som en helg i min smak :)

    2009-05-15 | 20:25:58
    Bloggadress: http://gubben.webblogg.se/
  • Mia säger:

    Gubben: mmmm, hur tänker du nu?*

    2009-05-17 | 18:54:53
  • björn hermansson säger:

    Klämringskoppling med stödhylsa. Det ska jag lägga på minnet!

    2009-05-17 | 21:13:46
    Bloggadress: http://storabh.wrdpress.com
  • Mia säger:

    bh: Jag lovar att du kommer att få nytta av den vetskapen*

    2009-05-18 | 22:13:09

Kommentera inlägget här: