Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

En dålig affär...

Kategori: Politik

Borlänge kommun har en stuprörsorganisation. En kostsam sådan för skattebetalarna. Jag ska försöka att förklara lite, fast jag i ärlighetens namn knappt förstår den själv. Man kan beskriva den som att de leker affär med sej själv. När en tjänst skall köpas då vänder man sej till en annan enhet som med sin personal genomför köpet. Alltså det går genom många led och är en krånglig organisation.


Alla nämnder har sina budgetramar att hålla sej inom, liksom "min" socialnämnd. Vi köper tjänster till missbrukare, barn som kommer till familjehem osv.

På ett möte i vintras hade socialnämnden beställt en tjänst, och lämnat över sina slantar till enheten. Vi fick aldrig den tjänsten, och då reagerade vi med att vi krävde tillbaka medlen till nämnden. Då hade ett svar getts till ordföranden som ungefär lät att så kunde man inte göra, för tjänsten var redan beställd. De hade aldrig heller varit med om att någon nämnd "krävt" tillbaka pengarna.

Jag må säja att systemet är urkasst, och att kommunens låtsasaffär inte följer konsumentköplagen på något vis.


Intressant vore att skärskåda nämndernas beställningar och se hur många som inte utförts på korrekt vis efter beställarens önskan, där beställningen inte nått köparen. Jag skulle tro att det kan vara en del skattemedel som flutit ut i andra verksamheter, troligen till "köpstaden".


Därför vill jag ge Kristina Svensson (s) en stor eloge för att hön sköter sin ordförande post utomordentligt i min nämnd, Hon är vaken och på alerten och låter sej inte köras över. Med fler politiker av hennes kaliber skulle denna kommun kunna fungera.


Jag rekommenderar Borlänge kommun att skuldsaneras, och ett tydligt köpstopp för hårdvaror.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: