Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Inte ett Jota...

Kategori: Skitsnack

Vissa tider känns det som att det inte händer ett "jota". Föresten vad är jota för ett ord, det har jag aldrig skrivit förut men sagt någon gång.Konstigt men det måste komma från något...
Med internet tog hon snabbt reda på det och redan de gamla Grekerna använde ordet eller bokstaven: "Jota eller iota (av grekiska ιώτα ióta, av γιώτα gióta) (versal: Ι, gemen: ι) är den nionde bokstaven i det grekiska alfabetet. ..."

"Inte ett jota"

Uttrycket "inte ett jota" med betydelsen "absolut ingenting" har sin bakgrund i att Jesus i Matt 5:18 enligt originaltexten säger att inte ett jota av lagen skall förgås. Då lagen (Torah) är skriven på hebreiska är det rimligt att anta att Jesus syftade på motsvarande bokstav i det hebreiska alfabetet, bokstaven Yod (י), som är det alfabetets klart minsta bokstav.

Då visste vi det också att det betyder absolut ingenting, om jag nu ska stäva efter att inspireras till ett inlägg får jag nog prova andra infallsvinklar. Om jag skulle gå in på den kommunala budgeten då kommer alla att stöna och sucka unisont i en kör: "Å, nej..." Därför lämnar jag det för dagen.

En dag då skrek min son högt i vardagsrummet så jag höll på att tappa ägget till Pytt i Pannan i köksgolvet av skräck.
"Åååh, dödens röda ring, jävla skiiit." jag rusade till rummet och stod förskräckt och stirrade fundersamt och undrade vad det var för en dödens ring som uppehöll sej hos oss. Det visade sej att det var sonens x-box som kraschat och på on/ off knappen lyste en röd ring. Detta en känd signal i spelvärlden att något försskräckligt inträffat. Den hade gått sönder och fick åka på en resa till Tyskland, för där kan dom fixa dödens ring.
Nu nyss hemkommen från det Germanska riket står den där igen fullt brukbar flera timmar om dagen, och som kompensation fick han 1 månads X- box Live, alltså för en lekman som mej kan det bara betyda att det är något bra för sonen och något som är mindre attraktivt i mina ögon. Det är väl att man kan spela på nätet, vad jag kan lista ut.
Det är en riktigt ful reklam som Microsoft kör. Jag kan väl bara hör hur det kommer att låta om en månad när det abonnemanget tar slut...
Dödens röda ring är ytterligare ett begrepp som vi vuxna kanske måste lära oss. Såg på nätet att det heter "Röd Rong"


Jag läste en annons i en tidning om en kryssning, glasögonen låg någon annanstans. Det var en sån där "fyllekryssning" och folk uppmanades att ta Danskorna med sej. Jag gick väl i taket en sekund och tyckte att annonsen var väl sexistisk, jag läste fel, ursäkta kära kryssningsföretag. Det stod att dans skorna skulle med inte flickorna från Danmark. Jag måste lära mer om tålamod och vara med nogrann med vad jag läser.


Hur det än blir så går dagarna framåt, jag har varit hos min personliga coach på Antenn för tredje gången och det känns bara bra. Jag har ett besök till om drygt en vecka och efter det undertecknar jag papperen att jag lämnar jobbet.
Halelulia befrielsen är nära och bakom mej lämnar jag det brinnande Harmageddon. Aldrig har jag varit så tillfreds med beslutet som i detta fall och jag känner att jag börjar bli fullt frisk.
Visserligen vet jag att jag har ett häftigt arbete framför mej med att ordna till utbildning och diverse praktiska saker, men ändå känns det roligt att veta att något nytt ska komma igång.

Det jag nu har framför mej är två spelningar, och inför dessa vässar jag mej och övar ganska flitigt. Jag ser verkligen fram emot att jag får vara med och dra några låtar på dessa tillställningar. Jag undrar varför har jag inte spelat på över 20 år, har jag varit alldeles borta i skallen. Jag har väl inte fattat ett Jota vad jag förstår.

Om någon undrat och det har ni väl ändå inte, över pimpelspelet Pro Pilkki 2 så har jag spelat det på nätet en hel del. Jag har tävlat mot en hel del Ryssar, Polacker samt min fisketokiga man och jag som aldrig lagt ned någon tid på spel tycker att det är otroligt roligt. Jag skjuter inte ihjäl någon, men jag fiskar upp datafisk. Visst låter det fånigt, och det är väl egentligen det men det är skitkul. Helst då när jag ger Gubben däng, och han fattar inte ett Jota.



Föresten så tror jag att det blir kattskit av den där "mannaminnesstormen", om John Pohlman varit aktiv då hade han aldrig skrämt upp alla Sveriges vaktmästare. Dagens meterologer vet inte ett Jota...

Kommentarer

  • storabh säger:

    Kul. Nu har jag kollat lite i din blogg. Du kan vänta dig en del kommentarer! Hare!

    2009-02-05 | 20:06:38
    Bloggadress: http://storabh.wordpress.com
  • Mia säger:

    storabh: Kul att du kika in. kommentarer är alltid välkommet...

    2009-02-06 | 09:38:27
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se/

Kommentera inlägget här: