Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Vättern runt på Runn...

Kategori: Vardag

Min lediga dag blev alldeles kanon, en dag ute på isen ute på Runn. Yngsta grabbens skola hade friluftsdag och jag och Micke samt stora sonen följde också med. Micke, och en annan gubbe, farfar till en kille hjälpte till och borra, jag blev assisterande krokutdragare ur vantar och ryggsäckar. Fick hoppa runt lite. En liten stund fiskade jag, men det blev inget. Några små aborrar kom upp från hålen under dagen men det var väldigt magert.
En skön dag bjöds det på trots att solen aldrig riktigt orkade fram.


I matsäcken hade vi packat kaffe, varm choklad, blåbärssoppa och goda mackor. Självklart var apelsinerna nerpackade tillsammans med allt. Otrolig vad gott det är att fika när man är ute i kylan på isen. Allt smakar gott.



Ungarna var fantastiskt tålmodiga och var så ivriga att få fisk, trots att de var få som fick napp så kämpade dom på. Jag beundrar att dom aldrig tappade hoppet. Dom var framme flera gånger och fick tips av Micke och i dom hålen han hade fått upp någon aborrpinne så bönade de om att få ärva hålet när han skulle borra upp ett nytt.



Min stora grabb var också tålmodig, även om han efter någon timme intog ett ryggläge. Alla knep funkar. Han hade några hugg, men ingen storfisk vill bli krokad. Det var synd för han skulle behöva en riktig valhaj på kroken. Men han tyckte det var en skön dag och önskade att vi skulle ut snart igen.




Den här mannen han är alltid nöjd, bara han får fiska. Sedan vad det är för fiske spelar mindre roll bara att ordet fisk ingår i namnet så ställer inte herr´n till med något större väsen. En nöjd människa, som aldrig suckar så länge han håller i en rev.


---


Sedan är det som alltid när jag är ute på något, då dyker det upp saker som jag aldrig kan förvänta mej ska hända, Som idag när man sitter på isen, ser naturen runt om, fiskande människor och massor med snö, och på den plogade banan åker folk skridskor. Rätt som det är så travar tre karlar klädda i dräkter som tävlingscyklister har, över isen i tre decimeter snö med cyklarna hängande över axlarna. Där pulsade de och jag förstod aldrig om det var nåt Giro de Italia som cyklat vilse. Ganska dumt såg det ut. Dom vandrar långt bak med en uppdragen båt i bakgrunden.




"Här baxar de omkring med sina tävlingscyklar, säkert hade de dubbat..."

 

Kommentarer

  • Sanningen säger:

    Pimpelfiske är så kul! Tyvärr får man sällan uppleva det här nere längre. Får flashbacks av när jag var liten och följde med mina morföräldrar ut på isen...



    Tävlingscyklister i snön ute på isen? Tur du fick det på bild annars hade ingen trott dig!

    2009-02-13 | 22:14:39
    Bloggadress: http://sanningen.blogg.se/
  • Mia säger:

    Fick förklaring efteråt varför de vilsna cyklisterna vandrade där. De hade en cykeltävling på upplogad bana med just dubb. Det finns förklaring på allt. Så det var trots allt inte UFON jag såg:) eller i syne....

    2009-02-14 | 23:34:14

Kommentera inlägget här: