Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Julfunderingar och annat krimskrams...

Kategori: Skitsnack

I Fredags kväll var jag medbjuden på julbord som ungdomsenheten (jobbet) hade ute vid det gamla Rommehedslägret. Jag körde dit, ensam i bilen och dimman var tät. Ingen riktig julkänsla hade och har inte infunnit sej ännu. I cd spelaren hade jag stoppat i en gammal skiva med den Irländska gruppen Pogues. Och mindes att de hade gjort en sådan jäkla bra jullåt "Fayritale of New York" med Kirsti Mc Coll. Den fanns inte med på cd jag hade. Och jag vevade med tankarna och kom fram till att den är i mitt tycke den bästa av alla, och tätt efter så kommer John Lennons "Happy Christmas (war is over)." Har du någon speciell julsång som du får rysningar av?

När jag kom ut till det gamla Rommehedslägret och kom in i värmen startades musiken efter en stund, och då var det precis låten med Pouges och Kirsty "Fayritale...". Då kände jag att den här festen blir nog rolig. Och det blev den. Jag hamnade vid ett bord där stämningen var den absolut bästa och jag skrattade så jag har fortfarande träningsvärk i nacken. Eller så drog det från fönstret. God mat var det också, och som vanligt är ju fiskdelen överst på topplistan. Sillen var så attans god så det blev fler än en vända. Tack för en rolig fest.

Julstök? Nä inte mycket har det blivit. Ju större barnen blir ju mindre pynt blir det. Förra året så rationaliserade jag bort julgranen under stora protester av tonåringen. Så i år fick vi göra en kompromiss, granen blev mindre och mer hanterbar. Och alla nöjda. Sedan hade vi en pysseldag på jobbet i Fredags då vuxna och ungdomar skulle binda en krans. Jag blev lite "retad" för som de sa att: -Ska du ta alla Kanelstänger? jag inbillar att de var så avundsjuka.*s* Jag hade planerat att göra en fin rosett på kransen, men det var ett prov jag inte klarade så det blev en veckad historia som ni ser i övre bakkant. De undrade vad det var för något...Där orkade jag verkligen inte svara...



...inga fel med den här godsaken inte...


 
...ordningen återställd...


Julstök ja, är jag egentligen en bullbakande pysselmorsa, nej, grabbarna är inte heller lagda åt det hållet. Den lilla vill bara att allt ska vara som det varit. Och så önskar han sej pengar den lilla girigbuken. Och på julafton snålar han med godiset. Jag måste spela in Karl. Bertil Jonssons julafton åt honom och nöta in den så han blir en bra vänsterpartist. Annars är de gott gry i den lilla må jag lova.
Lussebullar levererar svärmor, infrysta och klara med ett och annat russin. Skinkan brukar komma som en julklapp åt alla SSAB anställda under de feta åren, vi får se hur det blir i år efter lågkonjunkturen. Konjunkturen kanske ställer till det på Domnarvsarbetarens julbord också. Sill, den är jag utan att skryta ett dugg, vansinnigt duktig på. Den är pinsamt god. Grannen får en burk varje år som hon som hon säjer är den godaste sill hon någonsin ätit. Och kom nu inte och säj att Malin ljuger, nej hon är småskollärare i Torsång och sådana som henne ljuger inte. Det är bevisat.

Mina första åtta veckor på min arbetspraktik har varit rolig. Jag har planerat en befintlig lokal, cafe´för många herrans år sedan till det som snart ,(innan jul) ska ha en nystart. Jag har målat, valt färger, knåpat ihop vad vi ska ha för möbler. I Onsdags for jag och en arbetskamrat till Ikea och gjorde stora inköp. Möblerna anländer på Måndag, i mogon, hurra. På ena väggen skall en fototapet upp. Den är dyr men otroligt häftig. Egentligen här under skulle jag sätta in några bilder på Cafe´Caoz, lite före och hur det ser ut nu innan möblerna. Det verkar inte bli så, för med ett krångligt fotoredigerings program och ett nytt Alta Vista i datorn samt en kärring som går i taket när allt försvinner som hon så länge kämpat med. Då lägger hon ner. Hon det är jag det. Jag tar väl kort när allt är klart, och kanske har de där "före" bilderna dykt upp på något omöjligt ställe.


"Fototapet
Fantasy Waterfall"


Jag avslutar dagens inlägg med den bästa jullåten genom tiderna med Pogues och Kirsti Mc Coll. Ja, ja Yngve Stoor och "Sjömans Jul på Hawaii" den är inte så pjåkig den heller men fan så sentimental.
Nu lyssnar vi på Pouges och lovar att våra barn får uppleva alkoholbefriade vuxna under julen. Det är dom så väl värda.




Kommentarer


Kommentera inlägget här: