Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Sol igen...

Kategori: Funderingar

Den sista veckan har känslomässigt varit variationsrik. Dess innehåll har svängt från roliga och välmående episoder, även otroligt tunga dagar. Dessa dagar har varit psykiskt påfrestande. Det finns ortroligt jobbiga stunder i ens liv, sådana stunder som är tvunget att gå igenom.


Min gamla 80 åriga far har för några år sedan drabbats av Alzheimers, en grym sjukdom, och att se sin annars så skärpta allmänbildade pappa till det som sjukdomen ställer till med är tråkigt. Nu när bromsmediciner slutat att verka så dalar hans minne snabbt mot botten. Han vägrade länge att flytta till ett äldreboende. Hans kvinna kämpade för att han skulle komma till en trygghet. Hon som medberonde, fylld av skuldkänslor nådde inte ända fram. Känslomässigt så gick det inte att nå i mål. Hon tyckte att det låg ett tvångsomhändertagande i detta. Hon är alldeles färdig nu, samtidigt lättad över det som i veckan blev.
Förra torsdagen var jag och min bror och tittade på ett rum åt honom, vi tackade ja. Nu i Tisdags gjorde vi en "kupp", en gammal bekant tog far med på en halvdag i bilen, de fikade, och var ute på en tur. Då bar vi en del av hans möbler och tillhörigheter till det nya rummet, gjorde iordning det så det blev hemtamt. Därefter körde vi dit honom, förklarade lite utanför varför vi var där, tog in honom, och han kände sej hemma. Han frågade inte ens efter sin gamla lägenhet, den fanns inte ens kvar i minnet.
Jag är otroligt lättad idag, jag vet att han finns med en underbar personal, han får mat och omsorg. Han har liv och rörelse runt sej och slipper sitta ensam och må dåligt i sin sjukdom. Han spelar munspel och gitarr, och uppmärksammas med applåder. Detta blev så bra. Jag är lättad. Nu har han ett värdigt liv, med stimulans och goda människor runt sej.
Jag skrev i min blogg i våras en liten novell, och tänkte, hur det kunde bli.
Det som känns defenitivt i denna stund är att jag gått in i en ny fas, jag har blivit stor, jag åldras. Min pappa är på hemmet. En tanke som aldrig har slagit mej förr att det kan bli så. Nya erfareheter kan vara svåra att acceptera, men jag har gjort det

Annars har veckan varit fylld med roliga saker som resan till Helsinfors, och idag planerar jag och utför förberedelserna för årets kräftskiva på Campingen. Det ska fixas lampor, vinster till lotteriet. Jag ska damma av karaokemaskinen och hem och hämta gitarr och förstärkare. Det blir säkert några trudelutter.

Solen skiner i Borlänge, och det gör mej otroligt glad. Mätt på sommarens regn, då är det skönt med ljuset. Sist vi hade väder var i Juni den 22-27, det var då P&L festivalen var. Efter det blev det översvämmningar och Europaregn rekord i millimeterväta. Hoppas att det rekordet är  för alltid är över.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: