Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Nu lämnar jag mitt medlemskap inom koperationen...

Kategori: Ilska / frustration

Jag har saxat sönder Medmerakortet nu, och ska begära utträde ur "klubben". Jag lämnar också sparkassan där jag har en del sparat. Det finns andra som kan förvalta mina pengar.
Det jag går miste om är mina 5% personalrabatt, men det är ändå bara en tidsfråga innan den lilla pengen försvinner."Coops besparingar för offensiv och långsiktig lönsamhet."
Jo det låter det...

Nu har jag fått nog av den illa skötta personalpolitik som Coop utsätter sina anställda med.

Nu jävlar är det klippt.



      

Coop:s Pressrelease :

Coop Sverige AB2008-11-04 16:19:48

  

Tel: 08-743 23 33

Informationschef
Magnus Frisk
Tel: 08-743 20 11
Mobil: 0703-70 40 42
Pressansvarig
Märit Wikström
Tel: 08-743 20 12
Mobil: 070-248 97 70

Coop inleder förhandlingar om kraftfullt program för långsiktig lönsamhet

Coop Sverige har inlett fackliga förhandlingar om ett stort förbättringsprogram som ska skapa långsiktig lönsamhet. Förbättringsprogrammet innehåller offensiva satsningar för att förbättra konkurrenskraften i butiker och stormarknader, samt kraftfulla besparingar. En del av besparingarna innebär att antalet medarbetare minskas med cirka 1 000 heltidstjänster.

Coop Sverige har inlett fackliga förhandlingar om ett stort förbättringsprogram som ska skapa långsiktig lönsamhet. Förbättringsprogrammet innehåller offensiva satsningar för att förbättra konkurrenskraften i butiker och stormarknader, samt kraftfulla besparingar. En del av besparingarna innebär att antalet medarbetare minskas med cirka 1 000 heltidstjänster.

- Vårt förbättringsprogram ska vända de senaste årens förluster till långsiktigt lönsamhet. Vi gör bland annat stora investeringar i nya butiker och stormarknader samt i upprustningar och renoveringar. Men vi måste också minska våra kostnader för att bli konkurrenskraftiga på lång sikt, säger Coop Sveriges vd Karl Wistrand.

Totalt handlar det om cirka 1,5 miljard kronor som ska sparas till och med år 2010. Många åtgärder pågår och fler planeras. De tre stora delarna där kostnaderna ska minskas är inköpskostnader, försäljningskostnader och personalkostnader.

De minskade personalkostnaderna berör alla delar av företaget. Förhandlingar har sedan tidigare inletts om en neddragning med minst 60 tjänster på Coops servicekontor. Nu har även förhandlingar inletts om personalneddragningar inom butiker, stormarknader, samt inom logistik och terminaler. Totalt kommer cirka 1 000 heltidstjänster att beröras. För dem som blir övertaliga kommer stöd och hjälp att finnas i ett omställningspaket.

Samtidigt pågår och planeras flera offensiva satsningar för att stärka konkurrenskraften i butiker och stormarknader. I år investeras bland annat närmare en miljard i butiker och stormarknader och stora investeringar planeras även för kommande år.

För mer information:Coops pressjour tel 08-743 23 33Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära och Coop Bygg. Coop Sverige är ett helägt dotterbolag till Kooperativa Förbundet (KF).

Kommentarer

  • Sanningen säger:

    Inga rörelser går att driva med förlust år efter år. Det kan vi inte ändra på. Antingen tar man tag i det hela eller också väntar man på att hela skiten brakar åt h-e. Tyvärr är det så att några får sluta men så fungerar det. Har man inga pengar så har man inte. Förhoppningsvis räcker det med detta och de som blir kvar kan fortsätta jobba på ett företag som mår bra ekonomiskt. När det har vänt, vilket vi väl får hoppas att det gör, så kan man kanske ta in lite folk igen.



    Gå dock inte och vänta/hoppas på det. Skit i COOP, var inte bitter. Om du blir en av de som sägs upp, så leta upp ett ställe att jobba på där du känner att du behövs och som du trivs med. Om du inte sägs upp tycker jag att du skall söka dig vidare i alla fall av samma anledningar. Hoppas att det löser sig.



    Aldrig kul att bli av med jobbet men med lite perspektiv så brukar de flesta förändringar vara av godo...

    2008-11-05 | 22:10:38
    Bloggadress: http://sanningen.blogg.se/
  • Mia säger:

    Sanningen:

    Jag har jobbat fackligt i många år, och vi har stretat och förhandlat i motvind hela tiden. har det inte varit schema, då har det handlat om förtroendemannalagen och andra lagbrott. ideligen har ombudsmannen fått rycka in och stått oss behjälpliga. Det är inte bitterhet utan det är en ilska som grundar sej på att företaget inte värderar personalens lojalitet, och ingen känner sej behövda. En lång (7år) slitsam epok verkar gå till ända. Jag har sökt jobb på slutet, men inga napp. men jag är inte orolig. Jag ser detta som en lösning och att en sten faller ifrån mina axlar.

    Det är illa att företaget rankas sämre än Lidl utav facket. Och det säje inte lite.

    Tyvärr har uppsägningar blivit vardagsmat för oss och många kära arbetskamrater har gått vidare.

    Nä då livet är inte alls bittert. Jag sysslar annars med politik och är en glad och rolig människa som inte tar med mej alltför stora bördor hem.

    Men som du använder jag min blogg som en slags dagbok, och där kan jag ventilera sådant som ligger mej närmast hjärtat. Jag ger mej aldrig utan en kamp. En Ängel ibland- en rebell ofta.

    Det är svårt för någon som inte känner mej att läsa inlägget i "min sinnestämmning". du förstår säkert.

    Sedan att jag klopper ett kort, ser jag som ett avslut och en manifestation mot att medlemmar som jag känner ett stort svek.

    Koperationen för oss vänstermänniskor och medlemmar har varit något som arbetarrörelsen värderat som sitt varumärke. Nu är det kapitalet och tjäna pengar som styr deras koncept.

    2008-11-05 | 23:13:12
  • Sanningen säger:

    Hej Mia,



    Jag jobbar sedan sju år tillbaka också fackligt i ett multinationellt företag. Har genomlidit så många varsel, uppsägningar och avskedanden genom åren att jag har blivit luttrad och tyvärr inte känner så stark engagemanag & motstånd som jag kanske borde göra. Jag försöker däremot "alltid" att se till både företagets och de anställdas bästa. Framför allt ser jag till att företaget och de som blir kvar får en chans att leva vidare för allt går i cykler. Om ett tag ser det lite ljusare ut och då anställer man istället...



    Håller med dig helt om att Koperationen sviker sina ideal. Tyvärr funkar det inte att vara en juste arbetsgivare och erbjuda bra villkor för de anställda samtidigt som man går med förlust. Har tyvärr inga förslag på vad man skall göra åt situationen. För få människor handlar helt enkelt på Coop. Att man har ansetts vara en "Sosseaffär" har bidragit till nergången då det är ett skällsord. Det finns helt enkelt för få förenings och vänstermänniskor kvar. Koperationen är inte ensam om sitt förfall. Säg mig den fackliga-, idrotts- eller politiska-förening/folkrörelse som har lätt att få tag på engagerade styrelsemedlemmar eller funktionärer? Alla människor har fullt upp med sig själva. Sköt dig själv och skit i andra mentaliteten är utbredd där Egoism och Kapitalism går hand i hand. Vi kan ju alltid hoppas att det vänder någon gång men jag tror aldrig att det gör det tyvärr...

    2008-11-06 | 19:18:49
    Bloggadress: http://sanningen.blogg.se/
  • Mia säger:

    sanningen: Jag förstår hur du menar, men det som är och är ledsamt är att man sett denna dalande lönsamhet under många år och skulden alltid projekterats på de anställda.

    Mina tankar och önskningar hade varit att medlemmarna hade andvänt sin konsumentmakt och ställt krav. Men koperativet fungerar tyvärr ej så längre. ´

    I alla fall så håller jag med dej, och jag ser just nu endast in i detta. Det som är tungt är att alla mår dåligt, men är inte alls överraskade. Alla har bara väntat. Under tiden har alla varit lojala och skött sina sysslor...

    Det är väl inte roligt att förlora ett jobb, men lösningar kommer.

    När mottot har varit:"Det kan i alla fall inte bli bättre" då kan du tänka dej hur uppgivet det har varit, länge.

    2008-11-06 | 22:03:35
  • Sanningen säger:

    Avslutar denna "debatt" med en liten hälsning:



    Som jag sade tidigare så är förändring i grunden något positivt och jag hoppas verkligen att det snarast ordnar sig för dig.

    2008-11-06 | 22:31:13
    Bloggadress: http://sanningen.blogg.se/
  • sippen säger:



    det är åt helvete mia

    håll ut tänk att snart

    är det sommar igen (sunnanö)

    då får du meta igen jag håller

    på dig att du vinner fiske tävlingen då

    gör du inte det så har du en trevlig

    ORDFÖRANDE som du kan prata med



    2008-11-07 | 19:29:13
  • Mia säger:

    Sippen: Tack Herr Ordförande, vad skulle jag göra utan dej. Du vet hur du ska stödja du...

    Sen är det väl klart att jag vinner fisketävlingen nästa sommar. I år var det bara uppvärmning. Kul att du fick till det och petade ihop en kommentar. Klövarna fungerar när du försöker..hihi

    2008-11-07 | 20:47:39

Kommentera inlägget här: