Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Bland Rostagg och Taggtråd - o lilla Vicke Vire...

Kategori: Politik

Jag funderar lite "jussom" på det politiska läget i vår kommun. Nu när samarbetet är sprucket mellan (V) och sossarna. Ni ser att jag skriver sossarna med liten bokstav, det får jag göra. Alldeles själv bestämmer jag att jag ska inte förära Borlänges sossar med ett stort s, jag symboliserar inte heller deras agerande med en nyutsprungen ros, utan deras ros har vissnat och taggig som en parkros. Jag har skrivit att jag är övertygad om att de har skitit i det blå skåpet, och så kommer det att bli. Borlänges medborgare, de som röstar rött har ingen förståelse för att de ska samarbeta med alliansen, Vänsterpartiets sympatisörer är förbannade för att de som de valde fram inte får vara med i styret längre. Ja kära sossar ni veta icke vad ni göra...Men ni blir nog strax varse.


Jag ska med spänning och förtvivlan följa den kommande invecklingen, där sossar stupar på eget kast, eller hur man säjer. Att sossarna skulle öppna sina fönster och släppa in lite sol, det blev för krångligt för envåldshärskarna. Fönsterramarna har svällt och fönstren kärvar i ett låst läge. Att samarbeta demokratiskt var som att lägga pussel, där det fattades bitar. För att vara en god politiker då måste man vara en god lyssnare, vara ödmjuk och se hela bilden. Inte fragmentisera olika händelser och tro ihop en lösning. Samarbete är något nytt för dom, det går inte att hitta gemensamma lösningar om andra parten ska tiga.


Ja sen har vi Miljöpartiet då, glad och nöjd som inte alls har någon åsikt. Bara vi får vara med då är allt frid och fröjd. Under mina år i denna stad har jag aldrig hört något ifrån det partiet, en flytkork som gungar med i alla slags sjöar, oavsett om det stormar eller är stiltje. En liten grundstötning då och då, sen ut och skvalpa på ytan igen. En kallsup går över.

Jag anser att det partiet är ett velparti. Den som tiger samtycker...


Olof Palme sa en gång för längesedan att :"Politik är att vilja.." det var något som hans efterträdare missade, eller dom lyssnade inte ordentligt. Dom kanske inte ens var födda...


Vänsterpartiet med Ledning av Leif Lindström tänker inte buga för "överheten", ingen gråsosse kan bräcka en vänsterpartists ideologiska tanke. Vi tänker föra den politik som väljarna vill vi ska föra, vi flyter inte med som korkar på ett öppet vatten. Så korkade blir vi aldrig.


Kampen för ett rättvist samhälle fortsätter, kampen för att värna om den lilla människan slutar aldrig, sen får ni sossar sitta där i kommunhuset och dividera i  hemliga klubben. Där mästerdektektiven Nils Persson tror sej att ha löst fallet.

Sedan bidde det ingenting, bara en liten fingertuta..

Kommentarer

  • Kerstin Lindberg säger:

    Som alltid en fullträff när du skriver om politik Mia! Kampen för ett rättvist samhälle fortsätter!

    2008-03-05 | 20:32:37

Kommentera inlägget här: