Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Är refillernas tid förbi...

Kategori: Miljö

I dagens förbrukningssamhälle där vi har plasten runt oss i vardagen i de flesta utformningar och i olika produkter, borde vi kunna fånga in ett enhetssystem. Då menar jag att exempelvis att alla städmedel förpackas i en flaska som är av god kvalitet och att refiller finns att köpa. Jag tycker att refillerna kom som ett någolunda miljöalternativ, men nu ser man dessa mer sällan eller så finns de inte längre.

I dessa tider då oljan sinar borde vi vara mer försiktiga att köpa och slänga plasten. Fanns alternativ då kunde vi välja att bruka refiller. Det flesta hygein- och städartiklar förpackas i plast, då måste vi som konsumenter ställa krav att vi vill ha ett miljövänligare system inom en snar framtid.

Uppe i mitt huvud har varningsklockorna redan klämtat, det skulle de ha gjort för längesedan men bättre sent än aldrig.

Fråga din handlare varför det inte finns bra originalförpackningar och refiller till dessa, om dom inte kan svara direkt får dom ta reda på det.

För övrigt har jag mailat till Coop och frågasatt varför de inte omedelbart tar bort fisken i diskarna som är med på "röda listan", jag har inte fått svar ännu. Jag berättade att jag inte ville köpa något ur deras fisksortiment förrän de utrotningshotade arterna var bortplockade. Jag hörde på ett radioprogram att de var på gång, men det svaret nöjer inte jag mej med. Samt att de skulle ha torsk som var krokfångad i diskarna. Förpackningarna skulle tydligt vara märkta. Jag vill helst inte ens se att det ligger krokfångad fisk som har masspacketerats. Vidare ifrågasatte jag Kalles Kaviar som har rom av utvalda fiskar, och däri ingår torsk. Jag tycker att du också ska maila till dina handlare och markera att du värnar om fiskarnas existens i framtiden.



Kommentarer

  • Leif lindström säger:

    Jag trodde du skrev "Är stofilernas tid förbi...."

    2008-03-24 | 16:22:52
  • Mia säger:

    Stofilernas tid är redan förbi, dessa har vi ersatt med refillerna. Refillerna späder på det stofiliotiska med refilliserat nytankat...

    2008-03-24 | 20:31:11

Kommentera inlägget här: