Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Utkast: Ösjön...

Kategori: Hobby

Mot kvällningen tog vi ånyo en tur mot den stora utmaningen. En viss bitterhet över att man inte kännt något napp de sista gångerna maler inombords. Själsligen kuggar man ur på något vis då man står bredvid och får se när utmanaren får fisk gång på gång. Idag kände jag att nu måste jag försöka råda bot på detta och komma ikapp med själförtroende och allt vad som ingår i en gäddpate´. På första stället fick Micke naturligtvis ett hugg ganska på en gång, då kände jag att alla broar rämnade och ett påklistrat leende tog över min personlighet. Jag kunde ha simmat iland och bara lägga mej ner för att självdö. Gäddan han fick drog han upp på "Leksands Jerken" och vägde inte ens ett kilo, men det va ändå en fisk.



"Isfiske eller"?


Vi drog vidare ut på ett annat grund som inte gav något gensvar, men humöret hade ändå jobbat sej upp och någon slags lycka hade jag ändå inombords. Inte minst en tro på mej själv trots alla mörka tankar.
Då drog vi vidare utpå Ösjön mot Ornäs...







Utanför Ornässtugan provade vi en stund men ingenting hände.

Mot slutet stannade vi utanför en ö, där slängde jag ut och fick ett hugg på engång av en pigg gädda, tyvärr så fick jag inte upp den och hade jag fått det då hade jag nog återtagit ledningen i vår kamp. Något som irriterar mej är att hela tiden så kommenterar han och pratar i bakgrunden att: " Ja får du upp den gäddan då leder du nog, den väger nog över två kilo"... Varför ska det kommenteras, i en sådan stund skall absolut tystnad råda, där jag själv får reda ut och koncentrera mej på min match. Om jag fick önska . Jag vill ju kunna ta egna beslut och fatta snabbt och resonera med mej själv. Jag tränar ju och är inte en insjöfiskare men vill väldigt gärna lära mej. Ingen ska påpeka, det är bättre om man ber om råd.
Naturligtvis sa det plopp, och gäddan försvann ner i vattnet. Fastän besvikelsen så måste jag erkänna att jag känner mej bättre tillfreds nu när jag fick ett kvitto på att jag inte gör alldeles fel. Jag kan få fisk och det fick jag på Buster jerk C 101.

Vi styrde kosan hemåt och jag lovar att det känns bättre och jag vet att jag kan nå större vikter och jag har fått bevis att fisken även vill nappa på mitt spö.



Ikväll serveras inte Gädda med ovanstående sås, utan vi rostade bröd och kokade ägg, skalade räkor och åt en alldeles utmärkt räkmacka.



"Med detta drag går jag en ljus framtid till mötes med, åt hell med makens
Leksandsdrag, jag fruktar icke det"...


Godnatt alla Fiskegangsters, vi syns snart då jag ger ny rapport. Nu är gubben orolig och gäddorna är alldeles skakiga i bena...

Kommentarer

  • Pierre säger:

    Kör du med C101: an.

    En Leksands jerk KAN bara fånga såna små gäddor om några alls.

    Det säger ju sig självt "Leksand" = division 1.

    C101 = division ELIT. Ungefär som Frölunda skulle jag säga =)

    Så om gubben håller sig till denna "dåliga" jerk så tar du hem segern med förbundna ögon. sanna mina ord.

    2008-06-29 | 09:20:38
    Bloggadress: http://www.teamnappet.se
  • Mia säger:

    Tack.. det var synd att gäddan inte ville upp, för då hade det blivit spänning igen. Särskilt då när den bara var "lite" större.

    Det var kul att fisken tog på 101:an, så den och dalälvar´n kommer att funka bra i våra vatten.

    Vi har filmat, men inte fått ordning på redigeringen på bärbara. :-)

    2008-06-29 | 09:38:35
  • Gubben säger:

    Jag väntar på Hugget...

    2008-06-29 | 11:03:24
    Bloggadress: http://gubben.webblogg.se/
  • Micke.S säger:

    Orolig,inte då...Jag har ju Leksingen (två gäddor på tre pass)och då har jag ändå inte använt den så mycket...(Du får låna den om du vill).

    /Micke.S

    2008-06-29 | 13:42:23
    Bloggadress: http://fiskeborlange.blogg.se/
  • Jari säger:

    Titta in på bloggen så får du ett fiske tips.

    2008-06-29 | 18:26:32
    Bloggadress: http://fiskefeber.blogg.se/
  • Micke säger:

    Hittade just hit! Kul liten tvekamp ni har där! Men så länge han kör med Leksands jerken så är det lugnt, då är C101:an överlägsen. Annat vore det om det fanns någon jerk i Modos vackra färger (rött är bra för gäddfiske). Ska bli kul att se hur det går för er framöver! :)

    2008-07-03 | 00:21:39
    Bloggadress: http://mickesfiske.blogg.se/

Kommentera inlägget här: