Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Nils Einar Ferlin...

Kategori: Böcker

Ferlin, poeten ifrån Filipstad, han har tydligen som oss andra varit ute på en del bravader. Jag har hittat en bok som heter "Replikerna" och den är sammanställd av Gits Magnusson. Jag läste en händelse ur Ferlins liv som jag tyckte var rolig. Om det är en skröna eller inte vet jag inte men jag tänker dela med mej ett skratt.

Nils Ferlin blev som så många aftnar förr hånkad av polisen därför att han linkade på ett misstänkt sätt.
- Ni är full, sa polisen.
- Inte ett spår, sa Ferlin.
- Ni raglar ju, påpekade konstapeln.
- Nej, jag linkar, det är en jäkla skillnad. Jag har nyss skadat foten. Det var så att jag nyss träffades av en nedfallande meteorsten!
- Jag förstår, sa konstapeln. Kom med här.
Vakthavande överkonstapeln på poliskontoret trodde inte på det här med meteorstenen. När allt kom omkring så hade han aldrig hört talas om en kille som blivit träffad av en fallande meteorsten.
- Fyllsnack, sa konstapeln som finkat Ferlin, fortfarande med ett fast grepp om poeten.
- Herrarna får säja va herrarna vill, underströk Ferlin. Jag begär att bli trodd när jag säjer, att jag för 35 minuter sedan träffades på höger fot av en meteorsten. Pang, sa det bara.
Flera konstaplar tillströmmade. Alla fick höra historien om mereorstenen. Alla skakade på huvudet. Ingen kunde erinra sej om något liknande fall. Eftersom inga fall av tidigare meteorträffar fanns att hänvisa till, måste karln vara full.
- Jag skulle möjligen kunna sträcka mej så långt, sa överkonstapeln, att jag ringer upp någon expert på meteorstenar och frågar om det är möjligt att en sån trillar ner och stampar folk på foten.
- Finns väl inga experter på meteorstenar uppe så här dags, invände den hånkande konstapeln.
- Det råkar finnas en i den här stan, sa överkonstapeln sammanbitet, han kan behöva väckas.
Numret till vetenskapsmannen slogs och en yrvaken röst svarade. Överkonstapeln sa:
- Doktor Bergman, ja förlåt att vi stör denna tid på dygnet, det är polisen. Jo vi har en man här som säjer sej ha blivit träffad i foten av en meteorsten. Vi har svårt att...hehe...tro på honom, och Doktor Bergman måste väl...va då?
- Är Nisse där?röt Doktor Bergman.
- Vadå? Nisse?...Jo han heter Nisse, rättare sagt Nils Ferlin.
- Ja, sa Doktor Bergman, han blev träffad på foten av en meteorsten för ganska precis en timme sen!
Överkonstapeln darrade lätt på handen som höll luren. Han sa:
- Jaså minsann, och man kanske får man lov att fråga om platsen för detta celesta fenomen?
- Det var hemma hos mej, sa Doktor Bergman.
- Hemma hos Doktorn? Kom meteoren genom taket?
- Nej men den ramlade ner från bokhyllan och höll på att klippa tårna av Nisse. Jag har ett dussin till. Det var tur att inte alla dråsade i golvet...


                                                                            

Kommentarer


Kommentera inlägget här: