Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Ska vi lära våra barn, att tala sannolikt, inte tala sanning...

Kategori: Politik

Den 25/ 8 står att läsa i BT följande att:
"Kommunen och facket är genom ett avtal beslutat att alla fasta halvtidsanställningar i grunden ska bli heltidstjänster."
Rubriken lyder:
"Klart för kommunala heltidsjobb" och personalutskottets ordförande Ronny Beyer (s) finns med på bild. Talar Ronny sannolikt, och inte talar sanning...

                

                 Ronny Beyer (s)

Om jag då hade varit en halvtidsharvande kommunalanställd så hade jag blivit lycklig över den artikeln och kanske sagt :"Äntligen..." Men...
Dagen efter kan man läsa att kommunalrådet Kenneth Persson (s) bekräftar personalminskningar inom Borlänge Kommun. Talar han bara sannolikt, eller har det inte hänt...

             

             Kenneth Persson (s)

Om jag hade haft en fast anställning och en halvtidstjänst inom Borlänge kommun, då hade avtalet sagt att jag äntligen fått en heltid. Eller ?
Då ordar Kenneth Persson dagen efter om att personalminskningar måste ske. Och som arbetstagare och Borlängebo blir jag förvirrad och konfunderad, är jag önskad eller är jag bara sannolik. Är det så att jag får sparken, samtidigt som min halvtidstjänst har växt till en heltidstjänst?

Vad är jag i denna soppa, är jag heltidare, halvtidare eller avskedad? Eller är jag en avskedad arbetstagare med en heltidstjänst?

Visst synes det hela osannolikt...


(Skiss till en insändare i BT),

Kommentarer

  • Leif Lindström säger:

    Pengarna är slut och nu återstår bara minnen av fornstora dagar. Ronny och Kenneth är vilsna och saknar (s)ynkronisering. Det är sannolikt så att sanningen har hunnit ifatt pôjkarna.

    2008-08-27 | 10:44:36
  • Gubben säger:

    Varför tala sanning när man kan tala likt sanning?

    2008-08-27 | 12:19:01
    Bloggadress: http://gubben.webblogg.se/
  • Mia säger:

    Leif: Ja sanningen har kommit ifatt dem, men de fattar det inte..:-)



    Gubben:Ja gränsdragning mellan sanning och inte, den kan vara svår för en del...)

    2008-08-30 | 09:39:46
  • Magnus Jäverling säger:

    Fler halvtids- och deltids-jobb åt folket!



    Jag jobbar halvtid inom kommunen (Göteborgs) och trivs fint med det. Arbetslösheten skulle kunna minska drastiskt om fler "nöjde" sig att tjäna lite mindre.

    ...men Mycket vill ha mer...

    Många unga och inte har barn och villor klarar sig bra på halvtidslön, men de får gå arbetslösa istället.

    2008-09-05 | 18:26:49
  • Mia säger:

    M.J: Ja man ska kunna välja, men hur kan man ena dagen bli lovad heltid sen nästa dag då ska dom kanske säjas upp. Den matematiken hänger jag inte med i.

    Vi i (V) ger inte upp om 6 timmars arbetsdag för den som vill.

    Kul föresten att du kikade in...kram på dej ...

    2008-09-06 | 18:09:06

Kommentera inlägget här: