Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Gris Gristofferson, grislybjörn, Gristus...

Kategori: Funderingar

De stora svinen kan döda, rota och förstöra. De är jordfräsar i en klass som JAS. Gigantiska varelser som far fram i potatisland, skog och mark och bara förstör. För en 15 år sedan fanns dessa vildsvin mest neråt södra Sverige, men nu finns dom här och bilister krockar med dom, fritidsodlare blir av med sina grödor. Det verkar som om vildsvinen har blivit ett stort problem. Nu är inte jag drabbad av dem då jag bor i stan, men har läst att personer utsatts för attentat av dom.



"Lugnast är väl att spika upp dem på väggen, fast dom är inte snygga..."


Jag kan ingenting om jakt, och vet väldigt lite om vildsvin. Det jag inser är att man ska ha respekt för dom och att dom ställer till stor skada. Samtidigt är jag imponerad av dessa bjässar.

Igår innan jag började jobba tog jag en kopp kaffe och läste en lokaltidning, i den hade en vildmarksbutik en annons om lite prylar inför jaktsäsongen. Jag som är en person som fastnar för saker som för mej syns udda, såg något som jag tyckte verkade spännande. Jag började att dra på smilbanden, som sedan blev ett litet skratt som lät där vid mitt bord. Några som satt vi ett annat bord, tittade upp och undrade vad jag sysslade med.
Vad var det jag hade fastnat för och log åt. Jo det var en visselpipa. Samtidigt såg jag mej själv, ute i en skog, sittande i ett träd och tuta i denna manick. I mitt sinne är jag en busig person, som alltid har ett practical joke på gång. Jag är inte blyg, klantar mej ofta och skämms alltför sällan. Jag vågar även prova på knasiga saker utan att ha vett att skämmas.
Jag tror att jag kommer att köpa den, bara för att testa lätet, och för att jag inte trodde att det fanns sådana visselpipor.

Min syn är en fotbollsmatch i korpen, domaren är en ivrare av jakt, denna morgon sover domaren över, kastar i sej kaffet och sliter tag i sin visselpipa och skyndar sej till avblåset. Han får med sej den här:



"En lockpipa för vildsvin, en underbar uppfinning..."


Jag ser hur många filmer som helst framför mej, där den här visselpipan är inblandad i. Jag funderar lite hur man ska använda den, jag begriper att man blåser i den. Men var ska man stå då man lockar till sej grisarna? Om man står mitt i skogen så springer dom ju ner en...Om jag ställer mej bakom ett träd, då blåser väl vildsvinet på bakifrån?
Dessa funderingar måste jag ta i tu med, jag får nog fråga dom på butiken. De måste ju ha koll på användningsområdet, och vart jag lämpligast ska vara placerad.



"Jag blir vild, när jag monterar mitt viltstaket, iiiiiiiiieeeeeee...."

Kommentarer

  • Pierre säger:

    Om du sitter i ett jakttorn, väldigt tyst och stilla på kvällen/natten så ska du se att du kan locka till dig grisar.

    Visserligen så måste det ju finnas gris i närheten.

    Dom trivs i täta vassar med sumpmark eller sjöar brevid.

    Dom gillar oxå att äta havre, så i havreåkrar då havren "mjölkar" så finner du dom där.

    Dom har en otroligt vass näsa så det gäller att ha vinden från grisen mot dig.

    Hörseln är oxå bra utvecklat på en gris.

    Men synen är det lite sämre med, fast rör du dig så ser dom dig.

    Förföljer du en skadad gris så springer han runt dig (utan att du ser det) och springer på dig bakifrån, så akta dig dom kan vara farliga.

    För att en stam med grisar inte ska förstöra rabatter,potatis åkrar eller fotbollsplaner så gäller det att jaga dom på rätt sätt.

    Dvs man får ALDRIG skjuta ledarsuggan.

    Dom vet vart man "får" vara och inte "vara".

    Om denna sugga skjuts så blir resten av flocken "huliganer".

    Dom vet ingenting, dom följer ledarsuggan blint.



    Detta var lite om vildsvin.

    Dom missuppfattas rätt så ofta, men man ska vara försiktig om stammen som vi fått.

    2008-08-02 | 19:31:22
    Bloggadress: http://www.teamnappet.se
  • Mia säger:

    Pierre: Jag tycker att det är spännande att dom har hittat hit, men folk vet väl inte riktigt hur dom ska handskas med den "nya" situationen. Vildsvin är en ny företeelse här uppe.

    Du vet en hel del du.

    Du får komma upp och lära folket här, de som jagar har säkert koll på läget.

    2008-08-02 | 22:48:27
  • Pierre säger:

    Jag ska komma upp till er en dag det lovar jag.

    Jusst nu så har ekonomin inte tillåtit en resa upp till er.

    Det får bli en helg snart framöver.

    Hoppas att ni är lediga båda två då.

    2008-08-03 | 11:46:49
    Bloggadress: http://www.teamnappet.se
  • Mia säger:

    Du är välkommen upp, du får börja att sälja fisk på torget:-)

    2008-08-03 | 18:26:14

Kommentera inlägget här: