Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Kokt med Bröd- Kirschsteger- Annan smörja...

Kategori: Mat

Det är väl en förfärlig lycka att ens bästa väninna inte heter Anna Skipper, ni vet bantargurun i tv programmet "Du är vad du äter" som går på Tv3. Jag måste erkänna att när jag svänger till en frukost i den här klassen då måste man sätta sej på skambänken. Att titta in i kylskåpet en morgon som denna och hitta 3 stycken förskrämda kokkorvar som ber om att bli uppätna, då kan jag inte svika Lithell´s. Ögonen irrar nedåt i hyllan och rätt som det är skymtar jag en burk med Bostongurka, sedan slår jag blicken åt vänster å där som på en divan ligger den starka senapen. Ni förstår väl själva att denna lediga fredagsmorgon är gjord för 3 kokta med bröd.
 
Och vad skulle Anna Skipper kunna göra åt det, inte ett smack. Föresten är min man väldigt smal, lång och reslig han är väldigt förtjust i denna nämnda dam, men det blir nog svårt att etablera en kontakt via bukfettet då det inte finns något hos honom. Jag har varit fetare än jag är nu, det var ett par år sedan, men fick bort 10 kilo på doktorns beordran. Det var när jag fick mediciner för mitt höga blodtryck, och betablockerare som jag inte alls vet varför jag äter. Då sa han att jag skulle göra mej av med bukfettet, det var en ung spoling. Sekunden efter att han sagt ordet "bukfett" då tänkte jag att en ung läkare ska aldrig få säja det ordet till mej igen. Där drog jag doktorn vid näsan och gick ner, samtidigt mår jag bra.

Återfall, ja, nu vill ni att vi ska tala om dom där Lithell´s kokkorvarna igen. Okey jag erkänner att man ska inte äta en frukost som ser ut så, men jag måste få synda som alla andra. Annars är jag ganska duktig och lever sundare än de flesta människor. Jag har en last och det är snuset, men den ligger i motivationslådan för en framtida avveckling. Så i snart kommer staten inte att få in en spänn i drogskatt ifrån mej.
 
I Dagens Nyheter läser jag att "sommartorpet" kommer åter i sommar antar jag. Men barfotabarnet Ernst Kirchsteiger har tydligen fått sparken. Ingen lång gråsprängd gök som hyvlar aapelsinspån och blandar till en sommrig marmelad. Inget pysssel med kvicka och flinka kvinnofingrar. Dom har hittat ett hus utanför Grängesberg utan vatten, el och avlopp. Det har stått tomt i 60 år, det har dom plötsligt hittat. Konstigt att ingen sett det innan. Och långt verkar det att vara också. Då blir nog Ernst ledsen han hade ju kunnat legat raklång där...


                               

Annars väntar jag tålmodigt på att en riktig skön vårdag ska infinna sej, man är sugen att börja stöka ute i trädgården. Inte så mycket för att dra ogräs, bara för att få stå där ute och låtsas inför grannar. Det är snart dax att åka ut till Sunnanö och sätta upp förtältet till husvagnen, så man kan vara där och njuta av Runn och Ösjön och att få vara ifred. Ja gubben han finns mest runt det blöta vattnet, hans bästa kompisar heter fiskarna. Han kan faktiskt prata med dom, jag tror att han vet hur dom tänker. Han får väl starta någon ny serie som heter " Mannen som kunde tala med fiskar".

Jag sätter ut en bild på min superfrukost, receptet hittar ni på sidan 8.

                  image200

Kommentarer

  • FD.lc säger:

    Titta på tallriksupplägget, DU JAG KÄNNER SMAKEN mums fillibabba nu är jag MÄTT! ha de FD,lc

    2008-04-11 | 15:25:27

Kommentera inlägget här: