Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Operastjärnan i Borlänge

Kategori: Minnen

Vad många inte vet, knappt jag själv heller för den delen. Det är att min mamma har varit förlovad med Borlänges andre man på operahimelen. Vår mas ifrån Kvarnsveden hette Sven- Erik Wikström, han friade till min mor i slutet på 40 talet eller i början av 50 talet. Detta ledde till en kort förlovning. Han gav henne silverskedar i present. Dessa skedar med tio till antalet har nog inte putsats sedan dess och är svarta idag.

Min kära mor är borta sedan -69, och brukar då inte dessa skedar, Sven-Erik är också död och gör inga anspråk på skatten. Ska jag sälja dom på Tradera.com? Nej, de lär inte inbringa många ören.

Om hennes liv med unge herr Wikström vet jag inte så mycket, mer än att han finns i några fotoalbum här hemma. Dom kanske umgås uppe i himlen, vem vet. Sitter de på ett moln måhända och sjunger en kuplett.

Den förste mannen på Borlänges opera himmel var Jussi Björling, mer känd utanför landet än i Sverige. Vi har ett museum där en eldsjäl arbetar. Ett museum värt att se även för en icke operaentusiast. Dom kanske skulle vilja ha mammas silverskedar och ställa i en monter. Där de anger med en liten lapp "Sven-Eriks förlovningsgåva till fästmön Elsa"

Idag dukas det inte till fina kaffekalas. Den tiden är förbi. Men tänk vad tio små ärgiga kaffeskedar kan få igång tankarna en Lördagsmorgon innan arbetet.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: