Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Korsstygnsbroderi

Kategori: Allmänt

Jag är ingen handarbetskvinna, då menar jag sådant som broderier och sömnad. Däremot är jag en som gärna tapetserar, målar, kaklar och klinkrar om så skulle påfodras. Däremot ser det så roligt ut där kvinnorna sitter med sina flinka fingrar i juntor och hem.

Därför bestämmde jag mej för att prova på denna aktivitet. Jag hittade en katalog hos svärmor, med fina dukar. Jag fastnade för en duk med lite marint motiv, några blåmusslor och ett rep som löpte runt som en ram. Efter någon vecka damp kuvertet ner i brevlådan, och mitt nya liv som handarbeterska skulle ta form.

Jag öppnade och där låg duktyg, för det heter väl så, trådar i ett trassel, en beskrivning med hieroglyfer ifrån det forna Egypten, små tecken som säkert betydde "Fy Farao, vad har du gett dej in på!" Man skulle sortera trådarna efter färg på en palettliknande pappskiva. Och sen var det väl bara att trä nålen och börja. Problemet blev uppenbart direkt, var skulle man börja? Och hur skulle man logiskt sätta kryssen för att det inte skulle bli en härva på baksidan? Hade man gjort som man trott då hade duken fått en tjocklek på en centimeter, minst.

Jag gick till svärmor som skulle få starta upp mej i min nya hobby. Hon berättade att man skulle kolla var mitten var och räkna små hål, och börja sy. Jag fick till åtta korsstygn, med hennes hjälp. Där, just där slutade mitt intresse för broderi.

Sedan låg den i ett skåp ett tag. Så en dag när jag gick till brevlådan, mötte jag min granne med en pilkorg i handen. Jag frågade om hon hade plockat svamp. Nejdå, hon hade varit på Broderiakademin där hon var ordförande. Där föddes min tanke, vilka mutor jag skulle sätta in för att få duken gjord utav ett broderiproffs.
Någon dag senare frågade jag om hon ville sy duken, och hon blev jätteglad och jag med. För ett par vinflaskor sydde hon den. Va fin den blev.

Nu ibland brukar man få sig en känga av henne: -Har du börjat på något nytt broderi?  Min karriär som handarbeterka hann inte börja förrän det snabbt fick ett slut.

Nu för tiden håller jag mej till andra hantverk, det blir bäst så.image10

Kommentarer

  • Susanne säger:

    Broderi?? Börja sticka istället!! Vantar o sjalar är nog mer användbart snart än en tavla med blåmusslor..!??

    2007-11-22 | 00:09:14

Kommentera inlägget här: