Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

En Rappare som berör...

Kategori: Samhälle

Ken Kiprono Ring, 28 år född i Kenya, uppväxt i Stockholm. Han  släppte i Oktober en ny cd som heter "Äntligen hemma". Det finns många texter som berör mej. Jag måste erkänna att tårarna har rullat på min kind när jag spelat skivan i bilen. Ken är en nykter missbrukare som rappar om personliga upplevelser, om samhället och om som han upplever orättvisor. Han har släppt ofantligt många låtar under åren som varit grymt starka textmässigt.
Jag tycker att hans musik är en ultramodern variant på proggmusiken, där texterna spelar en viktig roll.

Att det har varit viktigt för mej att få lyssna på honom under åren är sant, även fast en del anser att jag är för gammal för den typen av musik. Allt man inte förstår eller inte gillar ska ratas. Min mamma lyssnade på Jimi Hendrix 1968, hon köpte singlar med honom. Det var då de andra granntanterna lyssnade på Siv Malmkvist. hon var konstig tyckte en del. Det gjorde inte jag.

Jag önskar en kille som Ken Ring lycka till framöver, att han får leva sitt liv utan droger och göra bra musik.

Ni kan lyssna på låten och sjunga med i texten, och tänka på alla barn som har det för jävligt i världen, medan vi sitter och smörjer kråset vid julbordet.

Vers 1]
Jag såg en flicka häromdan som stod och tiggde efter mat
Jag satte mig bredvid och sa kom hit mitt lilla barn
Jag ska försöka förklara varför mamma hon är borta
Pappa han är död och ja, du gråter alltför ofta
Jag vet att du tänker på den dagen då dom kom i massa helikoptrar
Allt du såg var bara en bomb
Du sprang ifrån lekparken rakt in i elden
Pappa han låg livlös på golvet bredvid sängen
Under han låg lillebror som inte heller andas
Du sprang rakt ut och börja skrika efter mamma
Och nu är du här min svarta drottning på mitt knä
Står och tigger brödpengar i en tung misär
Önskar att jag kunde torka bort din lilla tår
Ta dig hem till Sverige ge en syster till min son
Men tyvärr så har jag inget svar om varför dom försvann
Hon kliver ner från knät och sträcker ut sin lilla hand

[Refräng 2x]
Det e så det låter för barnen
Det e så det låter för barnen
Det e så det låter för barnen
Jag sjunger låten för barnen

[Vers 2]
Jag vaknade upp häromdan (shit) jag befann mig i Libanon
Satt vid en kille ja, han var väl typ tretton, en arm, ett ben
Han satt på trottoaren han satt där och titta på den bortsprängda staden
Visste inte vart hans familj var idag
Jag sträckte ut min hand och sa kom hit lilla barn
Försökte förklara varför han nu inte kunde
Sparka på en boll med dom andra där i slummen
Ja visste inte vad jag skulle säga för att trösta han
Bomberna dom kommer varför fan vill man döda han
Han e ju bara ett barn som föddes på fel plats
Med vredet från Israel, USA får fet makt
George bush skiter väl i grabben där i Beirut
Står hellre på begravningen och gör en militär salut
Så fuck USA och deras politik
Bomberna dom gjorde bara ett barn till invalid

[Refräng 2x]

[Vers 3]
Häromdan så såg jag ett spädbarn inlindad i en filt i Afghanistan
Jag plockade upp han, bebisen, han gav inte ett ljud
Hade ett ansiktsuttryck som om han nyss har sett gud
Jag tog upp han, tryckte han intill mitt bröst
Och hoppades att själen gick till himmelen först
Med ett dött litet barn i mitt famn så gick jag vidare
Ja skrek ut: snälla kan ni stoppa detta lidande?
Sluta droppa bomber, barnen dom behöver fred
Istället för att skjuta skott, lägg mat på en sked
Ge barnen nått att tro på i livet
Och fuck politik, vad vet dom om kriget?
Jag håller upp ett dött barn så alla kan se
exakt vad som hänt, exakt hur det är
bomberna dom faller och barnen e i flamman
jag pussar liket på pannan

[Refräng 2x]

                                                                              

Kommentarer

  • fredrika säger:

    så underbart bra låt, fick en klump i magen när jag hörde den första gången & blev alldeles tårögd.

    2008-02-10 | 21:03:59

Kommentera inlägget här: