Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Spindel Emanuelsson/Kristiansson Resö...

Kategori: Släkten och forskning

EFTERLYSNING!
 
Maila gärna bilder på personer som liknar herrarna och damerna på [email protected]
 
Jag har en känsla att det ligger en massa fotografier på kartong från slutet av 1800, början av 1900 talet på mina släktingar uti i stugorna i Bohuslän. Då tänker jag främst på min Resö, Bohuslän släkt Kristiansson/Emanuelsson/ Spindel. Min farfars far härstammar från den släkten, och med internet, Facebookgrupper och Strömstads Museum har jag lyckats hitta några. Tänk så många bilder som kastats är dödsbon rensats ur för att ingen har skrivit på baksidan fotot vem som finns på bilden. Tänk på det, skriv alltid på baksidan vilka personer dina bilder föreställer, jag lovar att det blir uppskattat i framtiden.
 
Efter att ha vilat från släktforskningen i något år, så har jag kommit in i ett nytt skov och vill borra mig ner i Resö släkten, den på farssidan. Det måste finnas foton i lådor som finns på mina släktingar, det är dom jag vill åt, det är dom jag vill skanna in, ta reda på vilka de föreställer. Så nu skickar jag ut en efterlysning till Världen och Resö om att kika i era gamla album, fotokartonger och dela med er så inte bilderna går förlorade.
 
Från Strömstads Museum har jag norpat denna bild på Järnhandlaren i Strömstad Konrad "Knössel" Kristensson f:1861-05-10 Lur, Tanum Göteborg och Bohuslän d:1933-02-211933-02-21 Strömstad, Göteborg och Bohuslän, bror till Emanuel Kristensson Spindel f:1852-03-16 Wålle, Lur, Tanum, Göteborg och Bohuslän d:1918-05-30 Wålle, Lur, Tanum, Bohuslän.
 
 
Järnhandlare Konrad "Knössel" Kristiansson från Resö. Titta noga på
bilden, och leta sedan i dina fotogömmor och se om du har någon som
kan likna honom.
 
 
Emanuel Kristiansson Spindel Resö
 
 
Emanuel Kristiansson Spindel med sin andra maka Ada Karolina Olsdotter Resö.
 
 
Min gammelfarfar Johan Martin Emanuelsson f: 1877 Resö, d: 1934 Bemidji Minnesota. Son till Emanuel
Kristiansson Spindel. Moder Hilda Andreasdotter.
 
 
Min gammelfarfars storebror Karl Edvin Emanuelsson Spindel f:1875-10-18 Lur, Tanum
d:1960-01-06 Lur, Tanum Bohuslän. Moder: Hilda Andreasdotter.
 
 
Jag är intresserad av bilder som ni förstår och hoppas ni kan skicka bilder oavsett om
ni är säkra eller inte säkra på personerna, för en del går att reda ut.
Ett stort tack till er, min Resö och Spindelsläkt för att ni hjälper mig. Jag skulle även uppskatta om det fanns några anekdoter, berättelser och historier om "Spindlarna" på Resö i Bohuslän.
Tack från [email protected] :)