Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Grådagar...

Kategori:

Det förbannade grå vädret, denna fukt och detta skvalande från himlen tär på humör och jag är konstant trött. Hittils säger man att solen lyst tre timmar i november, och det är inte mycket. Inspirationen är just nu nere i bottenläge. Tur att jag vet att detta inte varar för evigt. Vi hade tänkt att tillbringa tid ute i husvagnen denna höst, men det har helt enkelt inte varit läge att enbart vara förpassad till insidan av vagnen. Det kommer nog snart is och snö, och det står inte på förrän det är vår igen.
 
Jag har ändå saker att se fram emot och det är vår Kuba resa i början av december. Idag är det inte många dagar kvar och de flesta förberedelserna är klara. Tänk att jag skulle få till det och kunna resa till det landet. Jag hoppas att kunna möta många fotomotiv, människor, se byggnader som får mig att jubla av lycka. Komma till en helt annan tid, till människor som bjuder på sin vardag, men ändå skamset få en ångest att de har det fattigt. Fast jag tror att det finns lycka också.
 
Foto: Mia J. "Väntan på flyg" Arlanda/redigerad med graffiti...
 
Ja tiden för att exploatera Kuba är nog här, redan finns det utlänningar som driver hotell i Varandero, jag tror att själva hotellen är statliga. På en plats där den amerikanska överklassen och maffian rumsterade på 50 talet. Där prostetution och spel, vilda livet utspelades. Ja Kuba är det mest spännande resmål jag kan tänka mig, om jag nu tänker på kultur, och fotografering. Jag hoppas kunna skriva en skildring om mina upplevelser. Tyvärr är 7 nätter inte mycket, men är glad för dessa i alla fall. En dag vill jag tillbringa i Havanna och gå i gamla stan, se allt det som finns på bilder, alla gamla amerikanska bilar, byggnader som står kvar och förfaller på ett charmigt sätt. Där lappa&laga är vardagsmat.
 
I snart en månad har jag haft en fotoutställning i staden som jag tycker har varit bra, och jag har fått mycket positiv respons för den. Nu går den mot sitt slut, och den 28 november plockar jag ner bilderna. Jag har fått sålt 5 bilder och det som jag får på dom skänker jag till RIA i Borlänge denna juletid. Jag ger dom också en bild som de kan göra va de vill med. Utställningen har kostat mig långt mer än vad jag får in, men det spelar ingen roll just nu, för den har gett mig så mycket glädje, så att jag "förlorar" spelar inte någon roll, det är nog snarare en "vinst" i det långa loppet.
 
Sunnanö i grådis och dimma.
 
Idag kommer jag att trotsa vädret och ta mej ut för att hitta på något, ja något vad det kan vara, ännu vet jag inte vad. Jag borde se till min husvagn, men det får dröja till en dag då det ser ljusare ut.
 
Vill bara tala om för er få, som följer min blogg eller brukar kika in att jag troligen inte kommer att posta några inlägg från Kuba, där är Wi-fi inte "uppfunnet" och deras internet fungerar bara lite ibland. Jag kommer att summera resan efteråt, och förhoppningsvis har jag lite trevliga bilder. Och ett sug att snart få återvända till det landet.
Ha det bra i höstmörkret...
 

Kommentarer

  • Lillemor säger:

    Trevlig resa! Hade varit kul att få gå på din Borlängeutställning också men det passade tyvärr inte den här gången. Ser i stället fram din Kubautställning från resan här på bloggen.

    Svar: Hej Lillemor, det "kanske" blir fler utställningar sedan vet du ju var jag finns om du vill komma och kika :)
    Mia Javerling

    2014-11-26 | 11:31:06

Kommentera inlägget här: