Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Nu är det mycket Skottland...

Kategori: Släkten och forskning

Nu är resan till Skottland bokad. Det känns så otroligt roligt och det är lite av en dröm som uppfylls. Att änligen få komma att uppleva det undersköna som finns där.
För mej liksom för Skottarna så är det ett "eget" land, trots att Engelsmännen styrt landet i hundratals år. Skottland var en självständig stat fram tills 1707.I och med unionen 1707 avskaffades det Skotska parlamentet och Skottland lydde direkt under det brittiska parlamentet och regeringen i London. Efter en folkomröstning 1997 återupprättades dock det Skotska parlamentet1999.Även om landet styrdes helt från London under 292 år, så hade Skottland eget rättsligt system (vilket bygger på andra principer än det engelska - Scots law); eget utbildningssystem (till exempel var Skottland det första landet i världen att ha obligatoriska skolor) samt statskyrka.
Skottland har fyra världsarv: Edinburgh, St Kilda, Skara Brae och New Lanark.


                                                                              Robert Moffat
                                                                               (1504-1557)
 

I början av augusti bär det av, först till Edinburgh, där jag blir i 3 dagar/ 4 nätter. Där ska jag under de dagar försöka avnjuta så mycket jag orkar. Jag har bokat biljett till Military Tattoo, en show uppe vid Edingburgh Castle, späckat med säckpipe prydda Skottar med kilt. Lördagskvällen som jag ska gå avslutas med ett hejdundrande fyrverkeri.

Därefter så hyrs en bil och färden går ut från Edinburgh, och vidare upp mot Skye och Hebriderna. På Hebriderna ska det utforskas några dagar, sedna vidare mot Ullapool, Inverness och vidare neröver västkusten och sedan mot Moffat.

Till Moffat är ju tvunget efter det som jag upptäckt i min släktforskning, nämligen att jag är relaterad till en släkt som heter Moffat, som var en Klan på låglandet. En ortoligt häftig upptäckt som verkligen känns rolig. Jag har också fått kontakt med några Moffats i världen, och en som bor i Skottland. Han kommer jag att träffa uppe på Hebriderna, där han bor. Det känns riktigt spännande. Under de två år som jag släktforskat så har jag hittat en hel del roliga och intressanta personer som finns i släktträdet, men detta med Klan Moffat är i en division för sig.



Nere i södra Skottland så finns en liten stad som heter Moffat och självklart är den värd ett besök. Enligt vänner som har varit där så är det ljuvligt vackert.

Nu har jag ansökt om medlemskap i Clan Moffat UK och Clan Moffat org, får se hur det går, men det blir nog bra. Föresten jag glömde säja att det att självklart ska jag köpa en kilt i Skottland, med klanens mönster. Jag har ju ingen folkdräkt, så det får bli en skotsk, det är det bästa. För en kulldräkt är nog inget som jag suktar efter.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: