Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

...tín rinner mellan mina fingrar....

Kategori: högtid

Att det är fullt upp, hela tiden det vet jag. Ska alldeles strax iväg och sätta på mina sommardäck, fst det känns som snön ligger i luften. I år blev det ändring, nytt datum, vinterdäcken skulle vara bytta den 15 April, istället som förut den 30 April. Bor man i småland eller söderut kanske det datumet är mer relevant, men här är det fortfarande risk för snö. Därför blir det en aning konstigt. Varför alltid denna brådska. Ja det är väl dubben som skapar små partiklar i vägbanan och luften.

Det har också jobbats med 1:a Maj en hel del. Det har inte varit ett alldeles enkelt arbete. Med att boka och få allt att eventuellt på plats. Som det ser ut nu så verkar det bli en bra första Maj. Det enda som inte vi kan garantera är vädret. Men självklart så hoppas vi på solsken.
Första Maj med tåg ledd av fanbärare till musik av Medvind är ett nytag för i år. Tåget har varit "indraget" i några år. I år blor det en nystart med pompa och ståt. Och med talare och program känner jag att i år så kommer vårt första maj att slå rekord i besökare sedan vår start där för 3 år sedan.

Artister som Sölve Olofsson och Mats Höjer, de "gamla" goa trotjänarna, med visor och mellansnack av allra högsta kvalitet. Kung Henry Bowers, med hip hop. Det kan få den älsta av de älsta att svänga med höfter och kropp Talare, fika, loppis, musik och gemenskap och förhoppningsvis en stor sol. Ja då är det vår.

Snart stundar även Vänsterpartiets Partikongress i Gävle, helgen efter första Maj. Och inför den har jag otaligt många motioner att läsa, igen. Så tid för så mycket annat finns inte, jo det skulle vara släktforskningen då.

Jag har kommit ganska långt i den, och det har visat sig att jag är släkt med självaste Selma Lagerlöf. Då var det en partikamrat som sa: "Om det hade varit Sven Stolpe du var släkt med, hade jag förstått...."


Kommentarer

  • Leif Lindström säger:

    Hej Mia. Det blir fint väder på 1:a maj!

    Bilden ärförresten underbar.

    2010-04-22 | 13:18:20

Kommentera inlägget här: