The säkrings is blowing out - Mayby it can be the propps...
Kategori: Satir
Att byta säkringar i en någolunda ny bil (Ford Mondeo 2000) är som att söka efter den heliga Graal. Hur i hellgotta kan biltillverkaren krångla till det annars ett så enkelt moment som att byta säkring. På de äldre modeller jag ägt innan har de funnits på ett lättplacerat ställe. Varför trycker man bara en manual till flera olika bil modeller?
Tror tillverkarna att alla som köper en ny bil heter Houndini och kan trolla sej in i utrymmen som knappt finns?
Jag och Micke har letat efter säkringen till centrallåset ganska länge nu, idag hittade han boxen, på en annan sida än vad manualen sa. Har dom tryckt instruktionsboken i England eller ? En spegelvänd historia gör ju att där jag sitter och kör i princip utan ratt. Säkringen blev i alla fall utbytt med flinka fingrar, centrallåset klickade till och fungerade. Men en bakdörr har gått i lås, så troligen har någon maskinapparats motor brunnit och dörren går fortfarande inte att öppna.
Hur är det på besiktningen, går bilen igenom om en dörr inte går att öppna ? Det är inte att ge sej f-n på. Alltid kommer något nytt när man står under besiktningsmannens hårda blick. En gång hade jag kondens i framlyktan, det gick inte. Året därefter tog jag fönapparaten och blåste in i lyktan så fukten gick hädan och då gick det för sej.
Moderna bilar krånglar till ett och annat, men det är väl det verkstäderna lever på. De tar in kronor på sådana dumskallar som mej och gubben, men den här gången snöt vi er på en del av kronorna. Men måste nog anlita er om vi ska få upp dörren. Om jag är lite klurig, då kanske jag ska sätta en lapp på sidorutan bak där det står:
"Hej Tjuven! Om du måste göra inbrott i denna Mondeon innehållande guld och diamanter gör helst åverkan på denna dörr, de andra är larmade...".
Jag är ingen fena på bilar och tänker heller inte på att bli. Bilintresset har varit ljummet sedan barndommen. Dessa semesterresor i hundkojor, folkvagnar, Saab V4, DKV och finnOplar med två rökande föräldrar i framsätet, John Silver utan filter. Jag och brorsan var gröna i huvudet och vädjade om att de skulle öppna ett fönster. De svarade dom nej på med motiveringen att vi kunde bli förkylda. Idag sitter jag med kronisk luftgitarr på deras bekostnad. Livet var inte miljövänligt för oss småttingar. Brorsan brukade spy några gånger, om det var i Grums så förstår jag att det både var nikotin och massafabrikslukt. Jag vet att Mellerud var ett spyställe, pga av cigarettröken.
T- röd och T- Ford är inte samma sak, jag undrar just var säkringarna satt på en T- Ford. Det var nog inga proppar på dom. Lamporna gick nog på fotogen. Utvecklingen blev en inveckling. I New York på 1920 talet hade de spåvagnsliknande vagnar som drogs av hästar, medelhastigheten låg på 17km/ timme idag med bil ligger medelhastigheten på 18km/ timme. Ja utvecklingen har gått framåt i 1 km/ timme. Hur mycket är den tidsvinsten i sekunder eller om man räknar miljö. Nu får jag nog hejda mej innan jag får veteranerna och raggarna efter mej
Det enda jag egentligen ville ha sagt att : Bättre en hel säkring än en propp i plytet...
Bloggadress: http://vildhunden.wordpress.com