Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Wow vilken Fredagskväll...

Kategori: Musik

Efter att ha jobbat en dag då hade jag en kväll att se fram emot. Faktiskt hade jag gått och smålängtat. Att få gå på ett 30 års jubuleum med Sky High är lite som att komma hem. Hur det än är så är Yngström profet i sin stad. En uppskattad musiker som alltid har ett vänligt bemötande mot sina fans. Ett Borlänge utan Sky Hig är som blues utan gitarr. Gruppen är ett varumärke och ett ypperligt varumärke för Borlänge och Dalarna. Det har kommit och gått många medlemmar under åren, och Yngsröm har bestått. Jag har inget uppdaterat minne på alla namn som finns på listan.

       

" Clas, mannen, med de flinka fingrarna och basisten Arne lika flink"

Den gamle räven Uffe Åhman fanns på plats bakom trummorna och i salongen, man blir alltid glad att se honom. Han hörs han syns och han dunkar på trummorna så man tror skinnet ska spricka. Han omnäms för att han är den räv han är, och det med glimten i ögat.



"Uffe med sällskap"

Det som är så roligt med dessa tillställningar är att man träffar så många gamla kompisar, som man inte sett på länge. Man slår sej ner vid olika bord och det blir en hel del kramar och flams. Tina och Carola är ju säkra kort när man tar sej till en Yngström fest. Mitt i vimlet finns ju glada Lars, den otroligt sympatiske mannen ifrån Vansbro vars låtar dragit igång en hel folkrörelse i Sverige. Allt ifrån "En gammal Amazon och Folköl och dunka dunka" nämligen aliasen Svenne Rubin.



"Idag utan sina gröna SKOAL keps
den är han rädd om"

Självklart fick jag höra Sky Highs paradnummer I aint´beggin, den är ju ett måste för då brukar det braka loss och det med besked. Golvet rör på sej och man undrar om reglarna sitter skråspikade och är placerade  på det rekommenderade cc måttet 60 cm.
Peirre Swärd var med och lyfte allt med sin enorma talang på orgeln, nackhåren stod stundom rätt upp på min redan gele´friserade frisyr.
Yngström sa:
"Min Värld- Din Värld- Pierre Swärd" en mycket fundig kommentar.

Om festen fortsatt ikväll då hade jag inte tvekat en sekund, då hade jag återvänt till wärdshuset vid rondellen utan att tveka. En oförglömmlig kväll och tackar Sky Hig för dessa 30 år och längtar till 40 års jubileet.

Väl hemma så blev det tre Falu- rågrut mackor med Kalles Kaviar och ett glas kall mjöl. Bättre än så här kan det knappast bli.
Tack Yngström & co.

 

Kommentarer

  • Dr.Soda säger:

    Upptäckte din blogg via Zigne Blogdog. Kul läsning, min typ av humor. Olga Kurbits & Jan Stenmark på samma sida. Keep up the good work !

    2008-12-01 | 13:08:05
    Bloggadress: http://www.beskadroppar.blogspot.com
  • Leif Lindström säger:

    Man skulle kanske bjuda in Yngves orkester till "Vänsterns dag" den 21 Mars?

    2008-12-01 | 13:33:25
  • Mia säger:

    Dr.Soda: Goddag tackar för att vi delar humor...jag gillade din blogg, den hittade jag tack vare Zignes blogg.Tänk va bra.

    Föresten pratade vi med varandra på Sky High, du frågade om jag var någon reporter ifrån en veckotidning. Det tyckte jag va skitkul...Ha det



    Lindström: Ja det är väl en ide´som man önskade kunde bli verklighet..Ring..

    2008-12-01 | 20:21:19
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se/
  • Dr.Soda säger:

    Ja veckotidning ja, he..he. Ja tomrummet efter Allers & Hemmets Journal har satt sina spår. Jag ser veckotidningskrönikörer bakom varenda hörn. Och nu så här i juletider är abstinensen stor efter nya mönster till virkningen. Zigne i all ära, men inte får man några tips på juldukar där inte..ha.ha..

    Ha det fint & tack för kompliangen..

    2008-12-02 | 12:16:39
    Bloggadress: http://www.beskadroppar.blogspot.com

Kommentera inlägget här: