Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

...se Neil Young, sedan dö...

Kategori: Musik

Jag säjer bara en sak, Niel Young. Inte Roger Moore ej heller någon annan. Neil Young kort och gott.
Innan mitt jordeliv får ett slut och innan Hin Onde har skyfflat undan askan så verkligen känner jag ett stort behov och en önskan om att få se Neil Young in Live. Det är ett måste, för jag har inte någon lust att drämma igen ögonen innan jag har fått höra hans gitarrsolo i "Powderfinger" live. Hemska tanke. Jag vill även stå och vråla till "Rocking in the free world", sjunga tvåstämmigt med honom i "Heart of Gold".  Stampa mina fötter i backen och ropa "Hey,hey, my, my Rock´n Roll can never die."
Föresten så väcker gitarrsolot i Powderfinger något inom mej. Ungefär som Ravels "Bolero" gör för en del andra. Det är som om Mr. Young spelar solot på en nervtråd i de nedre regionerna på min kropp. Nu blir det lite fel här märker jag. Jag menar att jag blir så himla känslig, och magen gör en dubbel Mollbergare med skruv, bult och bricka om ni så vill. Känslan går inte att beskriva men solot är ett bland mina favoritsolon. Den känslan är svår att beskriva men om jag accosierar det till när man löser det sista i en riktigt svårt korsord som man kämpat med länge. När jag skriver sista bokstaven är jag framme och man känner att äntligen. Nu förstod ni sääkert bättre.

           

Min första bekantskap med denna eminenta musiker med sitt stundom "skitiga" gitarrljud gjorde jag någon gång i början av 70 talet. Då kom min bror (ni vet han som intervjuade Ravelli i inlägget innan) hem med en singel med låten "Heart of Gold" och på B- sidan låg "Sugar Mountain", den senare fastnade jag först för innan jag var inlyssnad. Det var inte ofta på den tiden dom gjorde ett spår som var bra på B- sidan. Troligen första och sista gången jag upplevde det.
Egentligen ville vi tjejer ha snygga idoler, nej inte jag, jag ville ha idoler som gjorde bra musik. Sedan om dom var snygga då hade dom tur. Young var och är väl ingen större skönhet till det yttre, men i sin musik är han den största ballad, rock och grunge mannen jag vet, en skönhet i stora mått. Ingenting slår hans låtar. Han tilltar mitt innersta, hans musik går att lyssna på i alla känslolägen, det finns en skatt att bara ösa ur. Han är ett Klondyke, man vaskar fram guldkorn efter guldkorn.
Tänk bara på Crazy Horse soundet som han fick fram med en liten, liten 10 watts fendercombo a´ la 50 tal. Oj.

                                                   

Denna "kanadick" foddes 1945 och jag tyckte i min ungdom att han var så mycket äldre än mej, lustigt att jag tyckte så för idag känns det som jag har kommit ikapp. Inte utan grund så kallas han för "Godfather of the Grunge". Kurt Cobain, Nirvanas avlidne sångare har angivit honom som en viktig influens av grungen och det är så sant. Mr. Grunge himself har även fängslat min 25 åriga son som ofta tar gitarren och spelar hans låtar, han prisar hans musik. Neil Young finns här för alla och är skriven på mångas favoritlista.

"You are just a dreamer, and I am just a dream.
You could have been anyone to me.
Before that moment you touched my lips
That perfect feeling when time just slips
Away between us on our foggy trip."

(Like a hurricane)


Grabben har samma önskning som jag att få uppleva honom live, dels för hans musik är bra även för att han tycker att Young är så gammal så han känner att det är ganska bråttom, "gubben " är ialla fall 63 säjer J. Jag hoppas att han ska turnera och göra många spelningar till,  trots sin ålder och sjukdom.
Om jag nu återvänder och går tillbaka några meningar och vad jag skrev innan. Jag fortsätter att spinna vidare i ett sorgsamt läge. Young gör en mörk skiva 1994 "Sleeps with angels".Titelspåret på den berör Kurt Cobains självmord tidigare det året.Detta album tillägnar han Cobain. I sitt avskedsbrev hade Kurt några rader ur Neils låt "My, my, hey hey/ out of the blue."
"It´s better to burn out than to fade away" var textraden som Cobain citerade.

    
                                                     ""En del av Kurt Cobains avskedsbrev"

Jag kan inte påstå att jag gillar allt han gjort under de sista 35 åren, flera utav hans skivor har varit i min mening konstiga, ett exprimenterande med musik eller annat ? Vad vet jag om något skivbolag legat som något hinder i produktionen. Visst står några av hans skummare vinylare i min skivback, de spelas ibland och jag vet att jag hittar hela tiden mina små guldkorn. Väldigt myckat av det han har producerat har etsat sej fast in i mej och i min själ. Ibland sitter jag och sonen och spelar gitarr och drar några Young låtar, det är då man känner att hans musik inte har någon övre eller undre gräns.

 
    Kurt Cobain

"God gave to you, now, you give to me,                                         
I'd like to know what you learned.
The sky is blue and so is the sea.
What is the color, when black is burned?
What is the color?"

(I am a child)


"Shelter me from the powder and the finger
Cover me with the thought that pulled the trigger
Think of me as one you'd never figured
Would fade away so young
With so much left undone
Remember me to my love,
I know I'll miss her."

(Powderfinger)


Sommaren 2008 spelade Neil Young på Way Out festivalen i Göteborg, det som grämer mej är att jag inte ens visste om att han skulle spela där. Annars hade jag aldrig tvekat att åka. Min son berättade för mej, några dagar efteråt. Om han, när han ska spela i Sverige nästa gång då ska jag inte för allt smör i Småland missa den.
Nu och därför önskar jag i skrivande stund inför Gud och hela världen, även till Peace & Love festival arrangörerna att boka honom, försök allt vad ni kan, snääälla...
På något konstigt sätt spelar den lilla nervsträngen där i de nedre regionen och jag får en känsla av att han kommer att komma hit till Borlänge och P&L festivalen, 2010 eller 2011 då äntrar han scenen. Skulle önskningen bli sann då ska jag ställa mej upp på bordet i personalmatsalen på jobbet och sjunga "Rocking in a free world" till ett skitigt gitarrspel på luftgitarren.


    

http://www.youtube.com/watch?v=c7M1Se-p7uk

http://www.youtube.com/watch?v=Obfci1CIqq8
http://www.youtube.com/watch?v=xwauW-I6PsU


John Lennons "Imagine"

Kommentarer

  • Fiski säger:

    känslosamt detdär.. jag blir alltid så känslosam när jag läser någonting som har med Kurt Cobain att göra. var inte långt ifrån gråten när jag såg att du hade en bild på avskedsbrevet. han och Sid Vicious kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. trots att jag inte ens var påtänkt när Sid dog, och var endast 2 år när Kurt dog. . det är synd, för Nirvana är ett sånt band jag verkligen skulle velat se. men jag har sett Sex Pistols, så egentligen skulle jag kunna dö när som helst ;3

    2008-12-19 | 22:49:55
    Bloggadress: http://technophobia.blogg.se/
  • Mia säger:

    Fiski: Kul att du ville skriva en kommentar. Visst blir man känslosam när man ser på Cobains öde. En kille som hade så mycket mer att ge, tyvärr släppte han det.

    Min grabb, har nästan bara cobain i sitt hjärta, ofta spelar han hans låtar på gitarr och är förbaskat bra också. Han gör egna låtar i den genren.Six pistols var ju en underbar "grej" jag säjer så då allt var ett projekt från början. Men en helt ny musikrörelse satte fart. Vicious öde blev tragiskt, har du läst boken som hans Nancy Spungens mamma skrev? Jag har glömt vad den heter.

    Häftig sida du har. Lite som blodpuddig:-)

    Ha det bra och god jul..."Mamma Mia"

    2008-12-21 | 23:10:14
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se/
  • Lisa säger:

    Hej! Kolla in min fotoblogg, värd ett besök :) Tack!

    2008-12-21 | 23:11:30
    Bloggadress: http://picturesofme.blogg.se/
  • victor säger:

    http://www.thepetitionsite.com/1/besegra-ldrandet-och-ldersrelaterad-sjukdom



    Hej skriv gärna under min viktiga petition för att besegra åldrandet, du kan göra skillnad och hjälpa till att rädda gamla människor från lidande,förnedring och ofrivillig död :)

    2008-12-21 | 23:14:08
    Bloggadress: http://victorbjoerk.blogg.se/

Kommentera inlägget här: