Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Än är inte postgången död...

Kategori: Hobby

Min make fick en morgon ett paket på posten. Det var inte så att han var oförberedd på det och han trodde inte att det var någon äkta bomb eller så, han visste att det var ifrån en hängiven fiske/ och bloggkompis uppifrån Storsjöodjurets hemtrakter. Han heter Jonny och verkar vara en riktigt rolig prick, med en ordsvada som får en svavelfabrik att verka oskyldigt len i jämförelse. Nåja, Johnny är nog en man med poetisk ådra och även periodvis är en romantiker som älskar sin kvinna "Sarons röda ros".
 Med det gröna paketet i hand såg man glittret i Mickes ögon, och barnet inom honom visade sej.
Med en nykokt kopp kaffe började han sin paketöppning, paketet var väl tejpat med silvertejp, och han fick verkligen jobba.

   

"Rena rama julafton, han rev och slet i paketet, det första som dök upp ur
paketet var en Rapala (stavningen?) och den var till mej..."

I paketet låg det fiskeutrustning så man hade kunnat klätt en julgran, det glittrade i regnbågens alla färger och som sagt jag fick en fin Rapala som ska användas till sommarens gäddkamp. En riktig dräpare om jag får tro Johnny.
Egentligen hejar inte dessa fiskekompisar på mej, utan karlarna håller ihop i det här med fiske. Fast jag bryr mej inte i det, för jag vet min kapacitet. Fiske är inte något nytt för mej, fast jag erkänner att insjöfiske och gäddfiske är väl inte något som jag har praktiserat.
 Som 9 åring fick jag en gädda på 7 kilo i Sellnäs, och den kämpade jag och min kompis Raffe med en hel sommar. Den stod i vassen, och jag var den som fick den till slut. Jag och Raffe bodde i samma trappa, och efter min fångst var han sur hela hösten. Min gubbe han blir aldrig sur när jag får fisk, han blir bara revanch sugen. När jag har krokat något då brukar hans röst gå upp i en upphetsad falsett så fiskljusen ute på ön lyfter ifrån sitt bo.



"Kortet blev inte det bästa."

Som ni ser här ovan så blev inte det årets bästa bild, och nu när jag skulle ta ett nytt foto då hittar jag inte draget. Kan det måntro åkt med ner i bland gubbens fiskesaker? Jo så är det nog, han är baske mej livrädd nu. För säsong II det blir ingen enkel match för honom. I somras då köpte jag ett Kamikaze(drag) på Dollar Store för 30kr, ett ettrigt  drag som gav fin utdelning, en fin gädda, och där stod han med käkarna nere i knäskålarna och jag dansade en durkvals. Man ska aldrig underskatta ett envist stycke som mej. Har jag gett mej f-n på något då ger jag mej inte. Ej heller ska man underskatta "billiga skitdrag", hugger det så gör det det oavsett vad man har betalat.

Efter en stund då upppackningen av skett av det gröna paketet så såg det ut så här på köksbordet. I det läget då ser man hur ens man verkligen njuter och trivs med att leva. Alla dövöron slår till, och tunnelseendet är ett tillstånd som liknar att försätta sej i ett Nirvana tillstånd.

     

"Smörgåsbordet dukat"    "Yiiiiia Kaaamikaze."

Jag vill därmed tacka Johnny för att han gör mej till vinnare sommarens Gäddkamp säsong II, förra sommaren vann maken med en marginal på ett halvt kilo. Nu får han sej en revansch om han vågar att anta utmaningen. Det återstår att se.

Som ett sommarminne lägger jag med denna länk, våga inte missa att klicka på den. För då är du en fegis...
 http://miajaverling.blogg.se/2008/july/nu-va-det-min-tur-att-fa-en-fisk-en-fin-abor.html

För övrigt så ligger förra sommarens fiske i kategorin "Hobby", där kan man gå in och kika hur det blev...

Kommentarer

  • johnny säger:

    Hehe, jag kände att jag var tvungen att skicka med en "leksak" till dig med. Antar att Micke blir liksom...satt ur spel.. ett tag och vill ägna hela sin uppmärksamhet på grejorna och sin tillverkning...hehehe .

    Jo jag vet, och framförallt Sarons ros vet, hur det kan bli när det kommer nya fiskesaker i huset...hehe.

    Således, när Micke sitter i trans och fiskemeditation, kan ju du ta din alldeles egna rapala och köra med i badkaret eller nått...hehehe.

    AKTA dig dock för krokarna! :)

    Ha de bra!

    2008-12-12 | 22:07:38
    Bloggadress: http://johnnysfiskeblogg.blogspot.com
  • Mia säger:

    Jonny: Ja du är norrlands häftigaste story teller du. Du vet då hur man skriver..Troligtvis åker du på ett Nobelpris i komedi en vacker dag.

    Med den nya "leksaken" Rapala (så alla i dalom förstår:-)) ska jag ju självklart önska mej rapala mössan i julklapp.

    Jodå apropå julafton så var han som ett barn när han öppnade paketet. Jag tror han är "kär i dej".

    Jag har aldrig fått ett mail eller ett brev av karln, men du får många och långa.

    Ha det bra i juletider...

    2008-12-12 | 23:37:34
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se/
  • Gubben säger:

    Nu blir det tufft för "lille" M :)

    2008-12-13 | 14:39:22
    Bloggadress: http://gubben.webblogg.se/

Kommentera inlägget här: