Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Nu va det min tur att få en fisk, en fin aborre...

Kategori: Hobby

Vid femtiden for familjen ut på en trollingtur, det var varmt väder men lite molnigt. Vi körde en stund och tjoff så fick jag ett hugg och det visade sej vara en fin aborre. Den vägde 720 gram och är den största jag har fått någongång. Egentligen har jag nog aldrig fått en aborre på spö och drag någongång. De få gånger jag fått upp någon har det varit när man pimplat och då har jag bara blivit belönad med smått "skit".

Det var roligt att känna kampen för den bjöd på ett tyngre motstånd än gäddorna jag fått innan. Först trodde jag att det var en jättegädda, och att jag äntligen kommit i ledning i gäddkampen igen. Men så var det inte, men inga sura miner för det. Jag värderar denna aborre högt eftersom det är en god matfisk. Så nu läggs denna i frysen och sparas till en kommande middag.

Förövrigt så har vi idag ätit aborre, färsk potatis och skirat smör med dill till middag idag. Detta är fångst som maken samlat på sej. Det är så ljuvligt gott och snålvattnet rinner i munnen när man fräser fisken i smör. Stekpannan liksom talar till en, och fisken bara ligger där och frestar och är läcker...
Gott var det i alla fall.

I kväll lämnar jag mina pojkar här på "Ön" för att åter åka hem för att jobba, jag gör två skift till sedan är jag ledig lördag och söndag. Gissa om jag åker hem med tung kropp, och en tår i ögat. Men ser fram emot den lediga helgen. Då kanske jag får upp en slö gammelgädda, och någon ny aborre.



"En skaplig go´bit..."




"Nu börjar jag att bli proffsig, om jag själv får säja det, å det får jag..."

Kommentarer

  • Pierre säger:

    Då har du tatt mitt rekord på abborre!

    Grattis.

    Fin som f_n.

    Det finns nog ingen fisk som slår abborre och gös när det gäller god smak.

    2008-07-23 | 20:29:11
    Bloggadress: http://www.teamnappet.se
  • Mia säger:

    Pierre: tack, jag känner mej rätt nöjd.

    Det är skojigt att fiskarna vill nappa på mitt spö.

    Det var på Westins jätte tror jag den hette, M vet bättre:-)

    2008-07-23 | 21:14:14
  • Micke.S säger:

    Ja grattis än en gång!

    Det var en fin borre du fick,synd bara att du var tvungen att jobba.Det var på en westins jätte 17cm som du fick den. Jag fick en gädda på samma drag senare på kvällen när du åkt hem.

    /Micke o Viktor (The campers)

    2008-07-24 | 08:39:16
    Bloggadress: http://fiskeborlange.blogg.se/
  • Jari säger:

    Här hemma har det hänt grejer, nyss hemkommen från Riga är det riktigt kul att få se sådana fina fångster. Grattis Mia!

    Men nu får du lägga i högsta växeln i gäddkampen för jag har en liten tack-gåva till din make för att jag fick låna flytringen. När skulle det passa att jag kunde komma ut till er på vagn campen med ringen?

    2008-07-24 | 14:02:28
    Bloggadress: http://fiskefeber.blogg.se/
  • Gubben säger:

    Snyggt! Aborrfile mmm!

    2008-07-24 | 16:00:09
    Bloggadress: http://gubben.webblogg.se/
  • Mia säger:

    Jari: Det passar väl när vi är där. Du har väl M.S mobilnummer? han är där ute nu, på semestern.

    Vi alla blir där i helgen. Kul om ni kunde komma ut..Om du inte har nummret ring på hemnummret.

    Gubben: Jadu gGubben, det har blivit ett rekorderligt kvinnfolk av mej, snickrar trädäck och fiskar storaborre. Man kan undra var och hur det ska sluta..:-)

    2008-07-24 | 19:49:24

Kommentera inlägget här: