Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Den där julen...

Kategori: Allmänt

Julen står för dörren. Jag säjer som de flesta eller några, när ungarna var små så pysslade jag och fixade. Nuförtiden så blir det ett par fönsterstakar och lite levande ljus. Det funkar för oss. Julklapp till vårt barn-barn och en varsin till de två sönerna och sedan är det klart. (julklapp till mitt barn-barn blev inställt för givaren fick inte nämna sitt namn på klapparna. Så klapparna fick lämnas tillbaka till butiken, Jag lämnar inga namnlösa presenter, aldrig,)
Maten består av en liten skinka, lägger in sill. Jag gör Janssons frestelse och endast jag äter gravad lax. Rullar ett gäng köttbullar, sen är det klart.
Snart är eländet över. Fattar inte hur folk kan slukas i detta gigantiska jippo. På fredag är det över.
Min man jobbar julafton, kväll. Jag kliver av mitt pass kl.9 på julaftonsmorgon. Så här ser vårt liv ut och vi är nöjda med det.
Föresten jag har fått fast anställning, en bra lön, inom det område jag har utbildning för. Jag har slipper ha en privat arbetsgivare och är kommunanställd. Det känns extra skönt både för egen del och för den verksamhet jag jobbar i. Ingen privat "Bert" som gör vinst på andras olycka.
Pippi Långstrump började skolan för att få sommarlov. Lite så känner jag med fast anställning, jag får semester. Semester är ett härligt ord som är ett stort samtalsämne och en underbar rättighet. Jag gillar att ha ett roligt uppdrag i mitt jobb och känslan att få kvittera ett arbetsår och gå på semester är en speciell känsla.
 
Om 50 dagar gör jag o mannen ett återbesök på Kuba. Ännu en fantastisk resa till ett land som genomsyras av vänlighet och stor gästfrihet. Än är landet inte i USAs grepp och klor. Fiske, utflykter ochpolitiska samtal står på listan. Sedan ska jag simma med delfiner också vilket jag önskat under många år. 
Dalhalla i Rättvik bjuder på Neil Young i juli. Jag och mina söner har fått bra biljetter på rad 21. Tänk att mina pojkar influerats av min musiksmak och tagit till sig min idol. Det är roligt att vi tre kan göra detta tillsammans.
 
Jag är nu tillbaka i a-kassan...i februari å lyckades unionen tillsammans med Vision sulla bort ett nästan 40 årigt medlemskap. Alla stämpeldagar jag hade gick åt helvete och deras otrevliga och otydliga "information" gjorde så jag fick stora konsekvenser med att under lång tid i min arbetslöshet inte fick en enda krona.
Nu har jag äntligen fått lämna dessa två fackföreningar och hittat en ny som jag tror har ett större medlemsansvar.
 
År 2016 ser bra ut. Jag ser fram emot det. Jag har nog slagit huvudet på spiken...
 
 

Kommentarer

  • Sören Källängs säger:

    Men nu blev jag glad! Lycka till Mia. Önskar dig och gubbe GODJUL oGOTTNYTTÅR. FDL!

    2015-12-20 | 09:08:43
  • Anonym säger:

    Tack Sören. Hälsa God Jol och God fortsättning till din familj också. Hoppas vi ses snart❤

    2015-12-21 | 09:12:09
  • Lillemor säger:

    God Jul Mia! Vi kör en lika avslappnad jul som ni, fast "vi" har fyra barnbarn (från bonusbarn). Grattis till nytt jobb! Jag förstår din känsla och tacksamhet att få kommunal arbetsgivare. Även där hoppas jag få "härma" dig: jag har sökt jobb på Gästrike Vatten efter 19 år som ensamföretagare. Jag får besked i början på januari, men vet att jag finns bland slutkandidaterna. Jag ser verkligen fram emot att få komma ut i arbetslivet igen! Blir det inte det här jobbet så söker jag tills jag får napp. Ha en fin julhelg! Kram

    Svar: Tack Lillemor. God fortsättning på nya året och hoppas du får jobbet. :)
    Mia Javerling

    2015-12-23 | 17:02:32

Kommentera inlägget här: