Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Normer, traditioner och arv...

Kategori: högtid

"Har ni Blåkorn?" (gödsel) frågar kunden i affären. Ja säger expediten, fast jag vill hellre rekommendera detta gödsel "Giftfritt", för det är organiskt och har en jordförbättrare, medans Blåkorn är ett helt kemiskt medel som bryter ner jorden. Kunden kliar sig i huvudet och säger: "Njae, det är lika bra jag tar Blåkorn för det har jag alltid använt och min far och hans far. Ja grannen använder det också..." Ja sådana är vi, vi kopierar gamla normer och hur vi och släkten alltid gjort. Vi är fega och detta med normbrytning verkar vara livsfarligt för vissa. Varför inte införa nya normer i din familj, då slipper trätan bli "...att så gjorde vi aldrig i mitt barndomshem".
 
Ibland så blir Svenskarna dubbelt så religösa, fast de "inte" är kristna eller troende. Då ska det hållas på de traditioner som man fått med sig hemifrån, för Jesus eller Gud dikterade inte reglerna om vad vi får eller när vi får göra saker i december. En del skriker rätt ut om jag sätter upp min plastjulgran till 1:a advent, då hojtar någon till,, "så tidigt". Den SKA man ju sätta upp dagen innan julafton, för så gör dom i deras familj. Varken Gud eller Jesus har talat om när det är okey att pynta granen. Föresten så tycker jag att det är hur galet som helst att sätta in ett levande träd i en lägenhet. Först är det, åhhh så fint, sen hör man morrandet av att den barrar. Låt träden stå i skogen. Där dom trivs.
 
Uppfann Jesus Semlan, eller var det religionen som tog fram prototypen av en bulle med grädde? Inte vet jag och jag bryr mej inte. Men ramaskri råder när jag köper en Semla i januari, vissa säjer fusk, andra ropar: För tidigt!. Nej säger den tredje, att jag äter då inte min Semla förrän det är lagligt och det är på Fastlagsdagen. Ja fastlagsdagen, är inte det en religös helg, eller? Åt man Semla i Betlehem då? Sånt här trams om när man får äta vissa saker är urlöjligt. Surströmmingspremiären är i augusti, under tiden i fattigsverige fick man äta både sur och rå strömming då det fanns att tillgå. Det är väl ett i-landsproblem att sätta premiärer för surströmming, så mycket surströmming äts då inte så risken finns att det ska bli utfiskat.
 
Jag minns en sommar,  det var år 2000 och det var den sämsta sommaren jag minns. Det regnade konstant och var hur ruggigt som helst. Jag gick och var blåfrusen. När vi hade kommit in i augusti och ute i husvagnen var det trist så blev vi sugna på varm vinglögg. Vi åkte och köpte det, expediten fick gå lite bakom och hämta det för det var inte säsong. På kvällen så drack vi varm glögg och det blev en "snackis". Förmaningen var att "Glögg dricker man till jul"...hade Jesus bestämt det också.
 
Jag håller inte på vissa helger, skulle jag vara en sådan paragrafryttare då skulle jag ta mej till kyrkan varje lördag klockan 11.00. Till jul är det legalt att Svensson stiger upp på juldagsmorgonen och gnider ur sitt sömnskräp och åker till ottan. En gång om året då är alla synder förlåtna. Jesus har inte lagstadgat våra liv, det är inte normer och traditioner som ska sätta ribban, det är du själv som tar dina beslut när du äter Semla, kräftor. Sluta jamsa om datum och tider, och speciella helger, för du menar ingenting ändå. Och ingen av oss blir en bättre människa för att vi rusar till affären då surströmmingspremiären är och roffar åt oss en burk strömming. Vi är lika goda när på året vi äter den.
 
Sedan tycker jag att du kan ändra dig, i alla fall i beträffande om Blåkorn, ta ett annat alternativ i stället, ett organiskt. Då slipper du utarma jorden

Kommentarer

  • Kristina Norling säger:

    Mycket intressant läsning, Gud förlåte men jag åt semla igår. Blåkorn används inte här. Ha de bra!

    Svar: Hoppas Semlan smakade bra, och kul att du inte anammar Blåkorn :)
    Mia Javerling

    2013-01-05 | 11:24:54
  • pierre säger:

    Håller med dig fullständigt.
    Jag och en kompis brukade ha grillfester mitt i smällkalla vintern bara för att.
    Hälsa gubben.

    Svar: Grilla på du Pierre :DÄr det du? Fiskebloggspierre?
    Mia Javerling

    2013-01-20 | 15:28:42

Kommentera inlägget här: