Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Alla ger näring åt dåliga arbetsförhållanden...

Kategori: Samhälle

Det är vi alla som låter det ske, vi är delaktiga till att personer behandlas illa på sina arbetsplatser, Vi är med i den processen att inte människor blir schysst behandlade på sina arbetsplatser, att inte arbetsgivare följer lagar och avtal. Hur tänker "hon" nu då, kanske någon undrar...Jo så här tänker hon, och har gjort länge...

Idag står det en artikel i den lokala blaskan Borlänge Tidning, jag hittar tyvärr ingen länk. Den handlar om vilkoren de har som jobbar i restaurangbranchen, de som tar extra jobb för att dryga ut sin kassa. Oftast är det ungdomar och studerande som hamnar i detta slavjobb, med svarta löner, så långt från en trygghet och kollektivavtal man kan komma. Egentligen är det här ingen nyhet, för inom Handel och Restaurang har det här pågått i flera år. I princip inom de yrken där det inte krävs någon utbildning. Jag anser att dessa två jobb är riktiga lågstatus yrken.
Jag har hört talas om personer som jobbar svart inom restaurang "måste" jobba mycket, helst då 7 dagar i veckan, vill de sedan ha ledigt den 7:e dagen, då får dom fixa att någon kan ta det passet. Och detta handlar om människor som inte ens är fast anställda, som inte får eller har någon annan inkomst och är beroende av detta slavjobb. Vi, du och jag är en del av att detta får fortgå, vi går dit och äter och betalar.
Jag anser att det vore bättre att ifrågasätta restaurangen innan man äter där, dels om de följer kollektivavtalen. Jag går aldrig ut och äter på krog eftersom jag vet att det är så mycket fiffel och skit, tyvärr så drar de krogar som inte har riktiga vilkor med sig de krogar som sköter sig. Tänk på det ni krögare som följer lagar och avtal, att ni blir tyvärr kollektivt bestraffade av en sådan som mig. Jag vet många fler som tänker som mig. Det gäller inte bara inom restaurang, utan även inom handeln. Jag vet så jäkla väl att jag väljer bort de butiker som skapar löpsedlar och som jag vet inte är personalvänliga. Jag vill inte vara delaktig till att folk har det taskigt på jobbet, inte behandlas enligt lagen.

Nu undrar säkerligen någon också varför jag tjurar ihop så här när det finns fack inom de ovannämnda jobben. Jo för att många varken vill eller törs eller har råd att ansluta sig till facket. Ja då får dom väl skylla sig själva då? Nej, för jag tycker även att ombudsmännen (kanske inte alla) har tappat sin gnista för längesedan, jag undrar ens om de har någon aning om sitt uppdrag. Jag kan bara tala för mitt eget fack, som jag ska lämna så fort jag kan, när jag var tvungen att gå från Trä till Handels för många år sedan gjorde jag det med frustration. Fortroendet för facket har hos folk dalat, jag tycker att facket skulle skicka ut enkäter till sina medlemmar och utvärdera sig själv, med frågor som de själva inte skapat, utan de ska medlemmarna göra.



I alla lägen när arbetslösheten är stor, när a-kassor har fått tvångspekpinnar från regering, när folk sakta glider neråt i samhällsstegen och inte har någon inkomst då gror det upp en arbetsmarknad, som är svart, som driver slavförmedling, som kränker de svartjobbare och dygnetruntarbetare. Arbetsgivarna vet så jäkla väl att de som jobbar för dem är rädda att förlora det sista dom har.

Jag fortsätter att bojkotta restauranger som inte kan skryta med sin personalpolitik, jag undviker de affärer och stormarknader som jag kan läsa om i tidningar eller hör folk prata negativt om, tyvärr är det svårare att unvika handeln då jag är beroende av mat. Men jag lovar att jag söker upp den affären där personalen talar positivt om chefen. Och en sådan affär har jag faktiskt hittat. Jag handlar inte allt där, men i största möjliga mån.

Faktiskt borde de oseriösa arbetsgivarna fatta att de förlorar på sin dåliga attityd i längden, dåliga rykten sprids som ringar på vattnet, som sedan slutar med en jättevåg som dränker rörelsen.


  Varning för kannibaler!

Kommentarer

  • storabh säger:

    Vilken affär är det?

    2010-10-18 | 14:28:22
  • Mia säger:

    ...menar du som har en bra chef? Willys...

    2010-10-19 | 08:29:22
  • Mia J säger:

    OBS! Här har jag tagit bort en kommentar pga att kommentatorns synpunkter och fakta kom för nära en sanning, någon anonym näringsidkare som troligtvis kände sig träffad. Tyvärr är inte alltid ordet fritt, vissa tar sig rätten att hota eller sätta press. !!!!!!!!

    2010-10-26 | 08:46:08

Kommentera inlägget här: