Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Dolda skatter gräver jag fram...

Kategori: Släkten och forskning

Igår kväll en lång stund åkte mitt huvud längre och längre in i surfningen, dataskärmen och internets alla dolda och gömda skatter. Jag blippar iväg men att följa länkar så jag hamnar i de bästa guldgruvorna, eller så  ibland skjuter jag ordentliga bomskott. Men när gamla svartvita fotografier dyker upp och då med namn som jag kan förknippa med min egen släktforskning då går jag igång rejält. För det första får jag ett ansikte på personen och det andra är att en rysning av välbehag strömmar igenom mig som ett lyckorus. När dessutom bilderna är fina, amatörfotograferade då bildas riktig glädje. Jag tror inte att amatörfotografier var så vanliga på 1916 talet, jag kan tänka att det bara var de som hade det bättre ställt som kunde unna sig en kamera.

Korten jag hittade på en Hembygdssida från Älvsborgs län gjorde mej glad, en fantastiskt söt liten flicka som hette Brita Hamnqvist dök upp, genast så var jag tvungen att på ett dektektivaktigt sätt placera in henne i en av "mina" Hamnqvistare, och det gjorde jag. Brita Margareta Johanna Hamnqvist f:20 November 1910 i Falu Kristine i Falun. Hennes mamma hette Sigrid Agnes Elvira Levin och föddes 24/11 1870 i Boda, Kopparbergs län. Hon var gift med en av mina Hamnqvistare och han hette Gustaf Rederick Wenzel Hamnqvist, en ansedd ingenjör och var Direktör vid Bergsskolan i Falun. Bergskolan i Falun var en Teknisk Högskola där de drev ingenjörsutbildningar. Och troligen en av de första i Sverige.

Jag har antecknat i mitt släktträd att Wenzel dog i Älvsborg, närmare bestämt i just Skållerud där de här korten har tagits av en man som hette Ahlin, med på bilden är även en gammal kvinna som heter Albertina Ahlin, som kan vara en syster eller fru till honom, kanske mamma. Jag kikade vidare och såg att Albertinas flicknamn var Möllenhoff, dotter till en läkare. Jag vet inte om min Hamnqvist familj och Ahlin familjen var släkt, men att de var nära bekanta verkar det som.



        Brita Hamnqvist med mamma Sigrid på en veranda i Skållerud.
          Foto: Herman Ahlin 1916.




     Brita Hamnqvist, med flätor och en stråhatt.
    Foto: Herman Ahlin 1916.



          Brita och Albertina i skogsgläntan.
             Foto: Herman Ahlin.



                  Brita vid slussen.




           Brita håller sin docka där hon står framför körsbärsträdet.
           5 Juli 1914.


Herman ahlin föddes i Upperud 13 April 1879. Hans far var Adolf Ahlin som var kanalkamrer för Dalslands kanal. År 1916 övertog han sin fars tjänst och behöll den till sin pensionering 1946.
Herman var sedan barnsben intresserad av fotografering och började som 15 åring ta bilder med en egen tillverkad kamera. Han behöll sitt intresse för fotografi hela sitt liv, vilket gav resultat att han efterlämnade en diger foto- och negativsamlinng. Han dog 17 Augusti 1953. 

Kommentarer

  • vildhunden säger:

    Är det denne Herman tro?



    http://dlajt.com/magasinet/?page_id=268



    mer på

    http://www.vastarvet.se/Kultur_Default.aspx?id=1006

    2010-10-17 | 12:28:00
    Bloggadress: http://vildhunden.wordpress.com
  • Mia säger:

    Ja det är det:))) Just han är det. Tyvärr så tror jag inte att vi är släkt, fast han har ju tagit bilder på Hamnqvist. Men får väl skryta att jag har hovfotografen Herman Hamnqvist i släktträdet:)

    Ha det bra wilddog

    2010-10-17 | 12:43:38
  • Skatan säger:

    Vilken härlig känsla det måste vara att "rota" i gamla familjealbum på nätet ... och till på köpet hitta släkt. Själv är jag adopterat och har visserligen börjat söka mina rötter ... men så tar det stopp av olika anledningar och sen kan det vara segt att komma igång igen.



    Underbara bilder. Jag tycker man kan se släktdragen med dig, Mia :-)



    Kram!

    2010-10-22 | 06:19:23
    Bloggadress: http://skatanstankar.wordpress.com
  • Mia säger:

    Skatan det som är det otroligaste i det hela är alla de som jag hittat, när jag från början bara trodde att det var jag, bror, far och en gammal moster. Sedan att hitta fotografier ger glädje, allt blir verkligt. Nu har jag även hittat andra levande släktingar från olika grenar, jobbar med att få ihop en släktträff...när jag får tid...om några år:)

    2010-10-25 | 12:09:11

Kommentera inlägget här: