Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

I takt med tiden...

Kategori: Foto

Jag skulle vilja ha mer tid för fotografering och lära mej fotoprogrammen, men jag hinner inte. Samtidigt är jag fotosugen, fast novembervädret är inte alls så tilltalande. Jag tittade just över till grannens trädgård, den som på sommrarna är som ett fyrverkeri, en explosion i färger, nu stod en solros och ruttnade i spöregnet.
Gråtrist, blött och ruskigt, inga motiv som lockar. Det är höst/vinterns intåg och november är alldeles för mörk, hela dagen.
Jag gick ut och satt på min gasoluppvärmda altan, filosoferade, tittade på mina små prylar, de som jag faktiskt gillar, för att de är inte perfekta, inte värdefulla, utan de är bara så som jag vill ha de. För mig finns en del minnen av en del av prylarna, de har funnits med sedan när jag var liten. Några är äldre och kan härledas till släkten. Några är nya och lite fåniga, men jag gillar dom.
Alltså jag tog ut min kamera och började fota mina prylar, interiören och jag tyckte det var kul. Hur kul ni tycker det är, det vet jag inte:))
Här kommer lite redigerade och blandade bilder, ömsom "stilleben", och några collage.




I takt med tiden...



...tiden står still när du är här...




Pappas gamla leksakbil som brorsan målade om:)




Min leksaksclown som jag hittade i gömmorna....




...mitt lilla altanfönster med prylar...




..farfars gamla kanna till spritköket...




... ett nytillverkat vykort med frihetsgudinnan i bakgrunden...




...den roliga leksakstuppen på hjul...




...morfars tobaksdosa som han fick från Wasabryggeriet...



...sjömansskjortan jag köpte i Stockholm på 70 talet...




...pappas lilla sjömanspojk han fick av sin farmor och morfars silver,
mammas och pappas förlovningsporslin, kaffekopp...



...morfars slitna tobaksdosa...




...de små leksaksbilarna...







...släktingporträtt och diverse andra prylar...




Jag trivs verkligen ute på altanen, dit går jag när jag vill sitta och bara ha det skönt. Jag kan faktiskt inte riktigt förklara det, för jag känner ett härligt lugn härute, och en november dag blir så mycket ljusare på altanen än inne i huset.

Kommentarer

  • Ulla-Maria Evertsdotter säger:

    Jag tycker att det verkar helmysigt på din veranda!

    Är litet som du vad gäller affektionsvärde av prylar.

    Har också en del sådana!

    Tycker också om att fotografera!

    Dina foton är fina, Mia

    och jag förstår dig!!

    Kram/Ulla-Maria

    2010-11-03 | 15:26:04

Kommentera inlägget här: