Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Idag har jag varit i Falun två gånger...

Kategori: Allmänt

Det blev ingen heldag i Falun utan i olika etapper. Den andra etappen var en kanonblunder från min sida. Jag kan då klanta till saker och ting. Fast det blir ganska roligt efteråt.

I morse åkte jag och Micke till Falun för att besikta bilen. Nu undrar säkert en och annan Borlängebo varför jag bemödar mej att kora dessa 2 mil, jo för det blev bara så. Jag köpte bilen i Falun och sedan kallades jag dit året därpå. Jag åkte dit och upptäckte att det var en trevligare besiktning och personal än i Borlänge (förlåt Borlänge). Därför fortsätter jag att åka dit.
Fast idag var själva besiktningen ingen höjdare, den där grova fjädern i hjulhuset fram var av, och det såg jäkligt farligt ut.
"Ni har ett allvarligt fel på bilen, sa besiktningsmannen." Den där fjädern hängde en bit över däcket och kunde när som helst under körning köra rätt ner i däcket och jag skulle fortsätta färden rätt ut i en rågåker eller upp till himlen. Det konstiga är att det har inte märkts ett enda dugg, inga missljud eller försämrade vägegenskaper.
Jag undrade hur jag skulle ta mej hem, och han förklarade att jag skulle ta det väldigt försiktigt. Väl hemma och en tid bokad på verkstad (torsdag) tog jag en kopp kaffe och började förbereda mej för nästa resa.

Idag hade jag tid för operation av den tidigare nämnda "skäggvårta" ( låter äckligt) ingreppet trodde jag att de skulle utföra i Falun. Jag har läst fruktansvärt dåligt på kallelsen, och var helt övertygad om att det var dit jag skulle. Fram med trampcykeln, och vinglade ner till stan på ganska lufttomma däck, märkte jag. Hittade en buss och satte mej lugn och skönt för resan mot Falu Lasarett. Väl uppe på mottagningen sade kvinnan att jag var på fel lasarett. Herregud, vad jag kände mej korkad, hon sade skyndar du dej så går det en buss tillbaka till Borlänge om fyra minuter. Jag lubbade genom lasarettet så det klapprade. Med nöd och näppe han jag med den och åkte åter mot min hemstad. Där fick jag slänga mej på cykeln för att ta mej till Borlänge sjukstuga. Vid den långe sista backen upp mot Bergebo trodde jag att jag skulle spy upp allt inom mej. Så otroligt slut och benen skakade. Landade på mottagningen med en god marginal, 3 minuter innan utsatt tid. Röd och go om kinderna, svettig under armarna. Glad för att äntligen få lägga mej ner och pusta.
Snabbt tog Doktorn bort denna missprydnad, nu åker vårtan på analys.

Nu är jag nyopererad, livet går vidare utan vårta och utan bil några dagar.

Jag är något av en virrpanna, men samtidigt tycker jag att det är roligt att det händer lite utöver det vanliga. Fast det där med bilen var ju mindre roligt, men det är ändå tur att de upptäckte felet innan jag hamnade utanför vägmarkeringarna.



Falun (2) Gong(er)

Kommentarer

  • björn hermansson säger:

    Falun gongkillen verkar då vara skäggvårtsfri. Han kanske har varit i Falun tre gånger?

    2009-05-11 | 18:44:38
    Bloggadress: http://storabh.wrdpress.com
  • Gubben säger:

    "Den där grova fjädern i hjulhuset ..." Så skriver ett riktigt bilproffs :)

    2009-05-11 | 22:23:08
    Bloggadress: http://gubben.webblogg.se/
  • Mia säger:

    bh: Nu slog du allt på gong, gongen..



    Gubben: Ja man ska skriva enkelt så alla förstår.

    Kanske jag ska utforma en bilmanual för "ointresserade".Föresten hette det spiral?:)

    2009-05-12 | 06:50:05
  • Leif Lindström säger:

    Du får bli vårt bidrag i nästa vårtrörelse, flååt valrörelse.

    2009-05-12 | 15:32:48
    Bloggadress: http://vanster58.wordpress.com/
  • Anonym säger:

    Det är klar man bidrager med all kraft i "vårt" parti..

    Nu är det sent och jag ska inta vårtikalläge.

    2009-05-12 | 23:44:53

Kommentera inlägget här: