Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Då var Gäddkampen igång...

Kategori: Fiske

Nu har skottet smällt av för kampen, något sent, men tiden äger ingen makten över. Idag var jag på fiskeaffären och inhandlade några beten som jag tror på. Nu måste jag inför kampen satsa offensivt och inte ta några nedelag som nederlag. Utan snarare målmedvetet ha siktet på höga kilosiffror.


Här styr Kapten Spektakel ut båten mot vassar och ruggar. Blåröken ligger bakom som en kvast bakåt. Ena ögat är stängt och han tar sikte mot det förbannade grundet där dragen sätter sig i stenarna, och där jag aldrig lyckats få någon fisk. Första kastet Micke gjorde fick han ett hugg, men tappade den. Andra kastet då satt den på. En gädda på blott 1,04 kilo, men ändå, han är i ledning den lilla skiten. Han har "mordhotat och tvingar" mej att sätta in en bild på ledningsgäddan och hans hemgjorda drag.  (Jag tycker det är fult....*S*)

Gäddan finns någonstans i bild.....



Här syns fångstbetet som jag döpt till Blue Rosa...

Efter en stund fick även jag ett hugg, men var inte riktigt med i gäddsvängen så jag greppade den inte ordentligt. Fan sa jag alldeles för mej själv, log lite tvunget. Mitt bete är köpt på Överskottsbolaget för 39 kronor och kan nog fungera. Detta var ju som sagt premiärturen, och lite trassel måste en lekman som mej räkna med. Men solen lyste och värmen var över det normala. Micke fixade det innan tålamodet tröt.



Överskottsbetet...


Trassel "Greenmess"...

Vi kom till en annan vik, där hade Micke några hugg. Men fick turligt nog aldrig upp någon. Jag provade mitt nya ytbete som jag inte riktigt minns vad det heter. Men vi kan kalla det propellerlurven. Den var riktigt frän att fiska med. Det såg ut som man satt en sork på kroken. Man kan även använda det som en jättemustach. Vill man ha hår under armarna kan 
man inhandla två....



Riktigt kul...



Helikopter sorken...

Ett annat bete jag köpte idag kommer nog att bli sommarens hit. Det är en riktig "Killer". Den går kanon i vattnet, den har jag heller inget namn på men kallar honom den ledade abborren med orange mage. Den tror jag på. Jag blev tipsad på Vestlis av en grabb som jobbar där. Jag tror att han heter Andreas eller kanske något annat. Minnet sviker. Den var ganska dyr, och jag tittade faktiskt inte på prislappen innan jag köpte den. Men den kan nog fixa segern i sommar.



The Killer...

Solen går ner då och då, så gjorde den även denna kväll. Vi kände att hungern gröpte i våra magar, och åtminstonde jag var tvungen att åka in mot land och få någon mat. På menyn stod Kokt korv med bröd, och hackad gurka.
Nu väntar husvagnssängen, snarkningar från vänster och en och annan fiskefis.
Och alla som trilskas med att "tjuvheja" på Micke även denna sommar, ni får nog ta att tänka om. Det här kommer att bli en hård prövning för honom. För jag tänker inte ge mej med en förlust i år. Det var förra året det. Nu är det nya tider.

Så skitfiske på er folk, för här har skitfisket bara haft sin början...

Kommentarer

  • vildhunden säger:

    Jo det var en präktig mustasch du fått men hur går det med gäddkampen nu då? Det är ju flera dagar sedan senaste rapporten. :-)

    2009-07-04 | 22:56:06
    Bloggadress: http://vildhunden.wordpress.com
  • Mia säger:

    Vildhunden:

    Ja "skägget" växer, hihi.

    De sista dagarna har jag varit "ledig". Vi var ute tre eller fyra kvällar, utan att jag fick något. Sedan kom tog värmen knäcken på mej...samt att jag hade en del annat att göra. Jag fick prioritera bort fisket och välja annat. Men snart är jag tillbaka, det blir not´g nu i veckan. Samtidigt står folk i "kö" för att få följa Micke med ut. Nu är det en jättefiskeintresserad grabb som är hos sin mosrmor här på campingen, han måste få fiska med båt. Jag vill gärna släppa min plats till de yngre. För tre år sedan fick grabben, som då var ganska liten en gädda på 7 kilo, som han kämpade upp alldeles själv. Sådana förmågor vill jag att de ska få fiska. Min tid kommer, jag lovar, och rapport kommer. Ha det bra vildhunden, hoppas att du tar många(som vanligt) fina bilder i sommar...

    2009-07-05 | 10:13:31
  • Johnny säger:

    Hm... å vem ska man satsa på här då..?



    Micke med sina egna, oemotståndligt, förjävligt snygga superwobblers de luxe, eller mia med sina Öb-wobblers och extremt kvinliga list (mycket giftig kombination)



    Hm... äh jag får nog helgardera detta och satsa 50 pengar på er vardera ;)



    Må bäste man/kvinna vinna i Gäddkampen!

    Håll oss uppdaterade! ;)

    2009-07-06 | 00:39:26
    Bloggadress: http://johnnysfiskeblogg.blogspot.com
  • Micke.S säger:

    Håll på Mia du,hon behöver allt stöd hon kan få:)

    /Micke.S

    2009-07-06 | 07:31:09
    Bloggadress: http://fiskeborlange.blogg.se/

Kommentera inlägget här: