Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

En fin folkhögskola, Brunnsvik...

Kategori: Helgdagar

I Lördags var jag för första gången vid Brunnsviks folkhögskola. En fin 101 åring, som idag har det kärvt. Det verkar som inte LO är speciellt intresserad över skolans överlevnad. Det är många som har förkovrat sej på skolan. I matsalen hängde en tavla på poeten och skalden Dan Andersson, jag frågade en partikamrat om poeten hade gått på skolan, men Kaiko som är lomhörd hörde väl inte frågan så han svarade kort :" Om han inte gått här så gick han väl bara förbi". "Goddag yxskaft" säjer jag då. Det hängde en tung stämmning över skolan och  dess framtid.

Skolan ligger i en helt underbar miljö, med utsikt över sjön, bergen låg som en skogsklädd ridå i bakgrunden. Tänk va många ögon som vilat på den natursköna bilden.

På vägen hem. alldeles innan vi skulle svänga ut på stora vägen mot Borlänge såg jag skylten. Ett namn som jag har funderat på sedan 70 talet. Hammarbacken, strax därefter så kom järnvägen och några bommar. Då förstod jag att det var här den var, den berömda övergången. "Bommarna på Hammarbacken" som Ludvika revyn hade på sitt nummer i slutet av 70 talet. Nu slipper jag fundera över det något mer. Det som var bra det var att inget tåg kom, så vi slapp bli stående där en evighet.

Nu blir det snabba kast, från det natursköna Brunnsvik, till Kupolen i Borlänge. Där är det inte vackert, dit var jag tvungen idag för att köpa skor till sonen. Köpte även en stor pärm med lösblad i. Den ska jag struktruera upp alla tidningsurklipp och kritiska insändare som jag spottat ur mej under åren.
Det var hur många söndagsflanörer som helst som spenderade sin lediga dag där. Nu för tiden har vi avskaffat söndagspromenaderna. Vi äter på Mc Donalds, och spenderar korvörena på prylar, medan promenaden och motion får stå utanför etablisemanget och välmåendet.
Det är inte konstigt att vi bara blir fetare och fetare. Träningsinstituten får ett litet uppsving strax efter nyår, för att sedan plana ut fram i April. Nej söndagspromenaden är viktig, vi får nog ta fram den på agendan igen. Vi verkar vara livrädda att ta oss ut i naturen. Det är anorlunda i ett land som har livfarliga djur, där måste man överväga skogspromenaden om den är smart. Men här i sverige finns inga mänskliga fienden, då bara fetma.

Ja nu ska jag gå och äta upp resten av min pizza som jag har hämtat hem, Forssa special med oxfile, gorgonzolaost och beanessås. Undrar "jussom" hur många kalorier en sån innehåller, asch det behöver inte jag veta för det tillhör inte allmänbildningen.


"Här har jag och Dan Andersson gått"

Kommentarer

  • Lou Cigaro säger:

    Hej på dig :)

    Dagens fråga i bloggen lyder: Har du någon favoritdryck? ;D

    Ha det gott!
    » http://cigaro.blogg.se

    2008-03-09 | 17:53:09
    Bloggadress: http://cigaro.blogg.se

Kommentera inlägget här: