Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Kräftfiske är inte till för alla...

Kategori: högtid

Här i min stad, hur reglerna är ute i landet har jag ingen större aning om, men här i Borlänge får långt ifrån alla fiska kräftor. Idagens Borlänge Tidning belyser de att tillgången är mer än god i flera sjöar så god att minimimåttet på 9 centimeter inte ens gäller.
Nu får inte vem som helst fiska kräftor. Det är endast de som är fiskerättsägare som kan få tillstånd. Dessa fiskerättsägare får så lösa ett fiskrättsbevis som tillåter att man får använda tolv burar per ägare. Vi andra då? Vi som inte känner någon med tillstånd eller är fiskerättsägare, vi får stå och titta på när kräftpremiären startar. Orättvist.

                   
           
Jag skrev en insändare i BT i augusti 2006 där jag kved ur mej frågor varför inte allmänheten fick ta del av detta roliga fiske. Jag fick väl aldrig några svar. Anledningen kan nog vara att man håller på sin rätt och ser kräftan som sin egendom. Lika snålt som om att inte dela med sej av sina kantarellställen. Fast snålare...
Idag vet jag att tillgången är god i Ösjön/ Runn, så nog tycker man att allmänheten kunde bjudas in till en fiskekväll.
Tjuvfiskets konsekvenser är att burar som flyttas mellan sjöar sprider pest och andra sjukdomar, man får in ovälkomna sjukdomar i vattensystemen. Här kommer min insändare:

Kräftfiske inte till för alla

Kräftfiske i Borlänges sjöar och vattendrag verkar vara ett fiske som är fyllt med gamla traditioner och arvsrätter. Det är väldigt få som får utöva detta roliga fiske. Jag undrar varför?
I en artikel i BT den 10 augusti 2006 skrev tidningen om tjuvfisket och dess problem och konsekvenser. Vidare citerade tidningen en fiskepolis som sade att kräftfisket inte inkluderade allmänheten.
Om kräftan är en bristvara, då vore det väl ide´att införa ett totalt fiskeförbud i dess vatten. Om inte, skulle det väl vara på sin plats att folk fick lösa fiskekort och fiska efter samma lagar som råder för dem med fiskerättsbevis.
Fiskerättsbevis är det något bevis som man kan vinna på lotteri?
Hur som helst verkar fisket bara vara förunnat några få som har detta bevis, allmänheten har alltså inte rätt att fiska.
I andra delar av landet kan folket på en del ställen köpa fiskekort, tex i Vänern de får fiska efter rådande regler.
I Dalarna verkar det vara totalförbud på de flesta ställen för oss i allmänheten. Jag undrar varför?
Hur blir man då den utvalde till ett fiskerättsbevis? Är detta papper en gammal sjörövarkarta som man ärver från sina strandsatta släktingar, och som sedan följer med i generationer framåt. Eller är det bara en gammal feodal tjurighetsregel?
Vad jag begriper i det hela är att jag inte får fiska kräftor, men är inte riktigt med på varför.
Är kräftfiskeförbudet något som någonsin kommer att luckras upp för allmänheten?
Är detta en röd fråga på kommunalnivå?



"Den här kräftan är lagligt fiskad, och tillgången var god, liksom storleken...."

Kommentarer

  • Pierre säger:

    Här nere så får vi lösa ett kräftfiskekort.

    Men det finns bara ett visst antal platser så det är först till kvarn.

    Markägare får givetvis fiska utan kort, vilket jag ser som korrekt.

    Oftast så är det ju vatten ägarna som betalar utsättningen av kräfterna.

    2008-07-15 | 14:22:19
    Bloggadress: http://www.teamnappet.se
  • Anonym säger:

    Här är det stopp för det flesta, och jag tycker att det är "snålt" för tillgången är god, kräftorna är jättestora. Och jag tror inte så otaligt många fler skulle utnyttja fisket. Kanske de första åren. Sedan skulle nyhetens behag falna....

    2008-07-15 | 20:56:13

Kommentera inlägget här: