Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Trillar mellan stolarna

Kategori: Samhälle

Arbetsskadade trillar mellan stolarna- För sjuk för arbete- för frisk för sjukersättning. Varje dag läser jag om människor som sparkas ut från försäkringssystemet och vars tillvaro raseras. Jag tycker att det är vidrigt att det får fortgå. Va fan gör vi? Ska vi sitta och rulla tummarna och acceptera detta?Samtidigt som Borgarna raserar hela vårat trygghetssystem. Kan man sia om hur det ser ut på arbetsplatserna inom en snar framtid? Leder till att människor som inte kan sköta sina arbeten får lämna dem och hamna i Arbetsförmedlingarnas klor. Att helt enkelt  åtsidosättas i systemet.
Vilken arbetsgivare vill ha en sjuk medarbetare i sitt team, som inte kan utföra sina sysslor? Jag kan med enkel matematik svara på att det finns inte någon. Ett företag vill ha över 100% kapacitet och helst mer av arbetaren, sedan när den sjuke inte kan prestera det, då fullgör inte denne sina plikter.
Nu är det fritt fram för privata försäkringsbolag att sälja, men de minst bemedlade blir utan, de har inte en ekonomisk chans att ingå i detta överklasssystem. Vi är på väg rätt ner i avgrunden, det system som liknar det illa fungerande som USA har.
Jag skulle vilja skriva till Micheal Moore och tala om att Sverige är på väg rätt ner i ett helveteshål, att det som fungerat hyfsat tidigare är nu raserat.
Jag är glad att jag åtminstone orkar vara förbannad på den "nya tiden", jag tänker inte svälja deras skit. Jag har mer hyfs än så, jag värnar om mina medmänniskor, jag ser alla som en del av vårt samhälle.
Det räcker tamejfan nu!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: