Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Insider TV3 6/12 2007

Kategori: Samhälle

  Igår kväll tittade jag på Insider i TV3, där tog Aschberg upp hur illa placeringar i HVB hem kan bli.  Ett HVB hem är ett hem för vård eller boende för ungdomar som har ADHD, Asbergers syndrom eller barn som kommer från kriminella eller missbrukarfamiljer. Det är barn och ungdomar upp till 18 år. En sådan placering kan kosta mellan 3.000- 10.000 kr/ dygn, och hemmen är oftast privatägda. Om insynen är begränsad så vet jag inte om det beror på att Socialkontoren inte har intresse i hemmen eller om ägarna kan styra insynen. Jag tror att det är det senare i denna fråga.

Detta repotage visade ifrån A.R.T institutet i Uppsala där en kvinna var VD och hette Sara Larsdotter. Detta hem hade en omsättning under 2006 på 30 miljoner kronor. Hon hade investerat i fastigheter som hade ett värde av 10 miljoner kronor, dessa fastigheter hade renoverats med polsk svart arbetskraft och med de intagna ungdomarnas hjälp, en hjälp som betalades "med en extra veckopeng". Inte handlade detta om någon omsorg över barnen snarare kronor och ören. Skattepengarna gick även till USA resor , bilar och plasma tv i 30.000 kronors klassen.
Jag har alltid ansett att hem för barn och unga ska ha en kvalitetsstämpel, och tjäna sina syften.

Det är inte meningen att privatföretagare ska sko sej på miljontals kronor på att rasera ungdomars rop på stöd och hjälp. Barn som redan under sin levnadstid haft en fruktansvärd uppväxt. På detta HVB hem, fanns inga aktiviteter, det gjorde ingenting, bara satt av tiden. När de placerade tog upp det hos sina socialsekreterare så bara slog de ifrån sig informationen. Har vuxna valt att inte lita på barn och ungdomar som kommer ifrån skakiga hem eller som har en diagnos? Detta måste politikerna ställa stora krav på i sina kommuner, att klienterna har det bra och att insyn i verksamheten ska vara ett stöd för ägaren.

Föredetta anställda hade gått ut och berättat om förhållandena trots att de skriver under ett kontrakt. Om de bryter det kan det bli stämda på 50.000 kr. Alltså ett hemlighetsmakeri, där insynen skall skyddas till varje pris. HVB hemmet hade valt att inte anmäla självmordsförsök hos de intagna. De hade medicinskåp som stod öppna. De gjorde en resa till USA som kostade oss skattebetalare 300.000 kronor, en resa som kallades "belöningsresa". Personalen drack alkohol, inför barnen, en del behövde hjälp att lägga sig. De hade pubkvällar. Ungdomarna fick alkohol i planet och under sin vistelse i Usa.

Som skattebetalare tänker inte jag acceptera detta, om ett HVB hem ska fylla sin funktion då måste det ledas av en seriös människa som jobbar för barnens väl. Jag accepterar inte att privata aktörer skall göra en personlig vinning på dessa ungdomars bekostnad. Översyn måste göras på alla typer av behandlingshem kontinuerligt, det är den lilla människan som ska stå i focus.

I många år har jag kämpat för att kvalitetsstämpla dessa inrättningar, det är hög tid nu. För inte en enda unge ska behöva fara illa under samvetslösa vuxna som startar ett HVB hem för sin egen profit.


Yttreligare något som jag stör mej på och gör mej riktigt förbannad, det är när barnen talar om för sina socialsekreterare hur dom förnedras och inte blir tagna på allvar. Är den vuxna med bildning så självgod och inte alls nämms lyssna. Inte tro på barnet? Dom vill inte höra? Dom orkar inte? Jag måste få ett svar.

I min värld ska inte en enda unge må dåligt...
                                                                                          
                                                                                               

Kommentarer

  • luttrad själ säger:

    Själv har jag bott hos Venita Kenbar, en kvinna som skott sig på att ha fosterbarn samt HVB-hem under de senaste 30 åren. För 10-12 år sen blev hon dessutom "frälst" vilket innebar i praktiken att hon blev medlem i Kristet Center, som i sin tur är en filial till Livets ord. På hennes HBV-hem Virginiagården i Vretstorp i Närke talade personalen i tungor och kallade de barn och ungdomar som vägrade att bli frälsta för att ha djävulen i sig. En miljö längre ifrån vad dessa ungdomar faktiskt behöver är svårt att föreställa sig. Vård? Näe knappast. Dårhus? Japp.

    2008-01-01 | 01:05:24
  • [email protected] säger:

    Tck för att du delar med dej, jag vet att HVB hemmen en del, är åt helvete. Jag tänker inte ge mej förrän våra barn och ungdomar får en värdig behandling.
    Maila gärna mej om du vill och berätta om du orkar. Jag som är liten ska åtminstone försöka göra nåt.
    Hoppas det hemmet du var på är igenbommat, annars får vi se till att det blir det.//hoppas du har det bra i livet...

    2008-01-01 | 10:52:31
  • Anonym säger:

    Det där stället "Virginiagården" har jag bott på!

    Bodde där för jag blev misshandlad hemma...

    Venita Kenbar påstod att jag var sjuk i huvudet för att jag inte älskade mina föräldrar som föräldrar för de gör alla oavsett vad de gjort...De sa hon rakt ut inför alla ungdommarna!

    Jag berättade för både soc & mina föräldrar hur jag mådde på det stället, men Venita spelade som fan när vi hade möten...allt gick så bra & jag var oftast go, glad & tacksam!...Alla trodde såklart på Venita!

    Jag skrev på ett kontrakt när jag flyttade dit..bla om att man hade 2 olika val varje söndag...antingen följa med till "Kristet center" i Örebro eller så fanns möjligheten att åka till Gustavsvisk badhus...hmm...är osäker på om badhuset hette så... Ofta som personal iallafall inte ville följa med till badhuset, alltså tvingade de oss att följa med till Kristet center!

    De tvingade oss att åka med till deras hus i Spanien ett antal ggr under de 2 åren som jag bodde där! Sista gången hjälpte mina föräldrar att säga ifrån att jag inte ska behöva om jag inte vill...efter många om & men så fick jag åka hem till mina föräldrar istället!

    De tala i tungor inför oss barn, de hade olika regler för olika barn...vissa var extremt mycket mer värda än andra!

    När tv var där så stängde de in oss i skolan...fick inte gå ut & visa oss inför dem...vi va flera som var jätte röksugna!

    När Venita fyllde 50 år (tror jag det var) så fick hon en jätte stor kruka som hon skulle slå sönder med en hammare av sin man...detta gjorde hon inför oss barn...den var fylld med MASSA sedlar...allt från 20-1000 lappar....de bara flög hej villt!

    Tackar så jävla mycke då jag både före & efter knappt fick något hemma...fanns ens inte mat på bordet!

    Hur fan kan de med att göra en sån sak inför oss barn???

    Hur fan kunde de ge oss avdrag på veckopeng för minsta lilla fel vi gjorde???

    Det var stenhård koll på alla rum varje morgon en speciell tid...säng skulle vara helt bäddat, inga saker på golv...allt skulle vara perfekt!



    Massa som hänt där...så tar evigheter att berätta allt!

    De fick stänga då de blev anmält för bla Kristen sekt! =)

    2010-01-06 | 18:16:16
  • Mia säger:

    Anonym: Tack snälla du för att du skrev. Jag blir så fruktansvärt besviken på vad vuxna gör och vilka elaka handlingar de utsätter barn och ungdomar för.Om du tittar i bloggen överst till höger där finns en mailadress om du vill skriva till mej, jag ska svara dej från mitt perspektiv, jag är vuxen men en medmänniska som känner för alla i vårt samhälle. Mest för dom som har det svårt.

    jag kan inte svara varför de gjorde så mot er barn, jag kan det inte. De svar jag har är att de är programerade, sjuka psykopater som aldrig i helvetet borde få syssla med behandling(det kan dom ej) de är srgade i hjärnan. Jag vill ha bort sådana här skräckexempel, för det finns många därute. Jag har gjort ett nytt inlägg, och tagit mej friheten att ta med din kommentar. Den är så viktig, du kanske inte anar hur viktig den är. Du kan titta http://miajaverling.blogg.se/2010/january/draft-jan-6-2010.html#comment

    Hoppas att du fortsättningsvis kommer att följa bloggen... http://miajaverling.blogg.se

    Kramar till dej och jag hoppas att alla knutar någongång löser upp sej. Hör av dej om du känner för det.

    2010-01-06 | 21:43:01
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se/
  • Vixx säger:

    Har själv bott tillsammans med Venita och hennes man Jan

    mellan jag var 13-17 år gamal.

    När jag först flytta till dom var dom inte alls kristna, sen en sommar så vart dom det, och tvinga in mig i kristet center. fast mina föräldrar inte hade gått med på detta.

    Jag mådde jätte dåligt under den tiden jag bodde hos dom..

    Vart ut satt nästan varje dag för mobbing av Venita.

    Trodde inte hon bedrev hem efter att insider granska dom. men tydligen så finns dom kvar, stackars alla barn och ungdomar, när ska myndigheterna sätta stopp för detta?

    2010-11-16 | 19:12:53
  • Mia säger:

    Hej, tack för att du skriver och delar med dej. Ja vad ska vi göra för att detta uppmärksammas. Jag ska försöka att skriva till media, se om jag kan få några att nappa. Jag ska också ta kontakt med socialstyrelse, om jag måste så kan jag även nå soss i den berörda kommunen. Jag måste i alla fall prova.

    Ha det bra

    2010-11-19 | 20:43:27
  • Vännen Stefan säger:

    Jag blir väldigt ledsen när jag läser det som många har upplevt på Virginingården.
    Själv har jag suttit på barnhem i min ungdomstid och vet hur det kan kännas, har också varit med om flera traumatiska saker när jag var på dessa hem.
    Jag har tidigare varit medlem i Kristet Center och även arbetet på virginingården.
    Jag var nog den första från kristet center som arbetade där och under min tid tvingade jag aldrig någon till det som står i tidigare inlägg.
    Det arbetade sedan flera andra från kristet center där och jag kan bara beklaga alla ni som blivit utsatt för dessa saker.
    Må gott alla ni som haft det tufft önskar vännen Stefan

    Svar: Tack Stefan för att du går in med ditt stöd och känner för de som skriver och det känns att det är från ditt hjärta. Saker händer på privata HVB hem, hela tiden. Och jag ska inte dra någon politisk drapa, men står för att all vård och behandling ska skötas utan vinstintresse. Alla har rätt till ett värdigt liv. // Mia
    Mia Javerling

    2014-01-10 | 14:51:02

Kommentera inlägget här: