Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Jag kan minsann göra en höna av en fjäder...

Kategori: Humor

Det är inga som helst problem för mej att göra en höna av en fjäder. Jag behöver bara lyfta på en telefon lur sedan vänder jag upp och ner på halva massmedia. Ibland blir jag tokig på mej själv, fast det är tur att jag har vant mej vid mina fadäser. Jag kan lyckas med det mest heltokiga saker och knöla till det. Det startar liksom en kemisk eldsvåda i huvudet.

Allt började i går morse, då satt jag och läste morgontidningen där M. Birro hade skrivit sin onsdagssedel om att Ludvika kommun hade backat i bokningen som 1 maj talare. Då börjar det snurra uppe i huvudet på mej, tänk att få hit honom till vår stad i stället. Så jag ringer runt till några partikamrater och sonderar terängen. Jag trodde inte att det var klart med en talare så jag såg chansen att få hit en kille som är i ropet och som har kämpat för orättvist behandlade sjuklingar. Han har fullständigt pepprat Försäkringskassan med ris och kritik.

Någon kamrat sa att ring honom i alla fall och hör vad han skulle ta för att komma. Sagt och gjort, jag ringde upp honom och snackade lite och berättade att allt måste naturligtvis förankras i styrelsen och jag skulle återkomma dagen efter.  Fick reda på en del sedan att det är en gammal sed att 1 maj talare brukar komma och prata utan arvode, samt att redan en talare var tillfrågad.

I morse när jag slog upp tidningen stod det att M. Birro hade fått erbjudande både ifrån Borlänge och Ludvika. "Fan" skrek jag och gubben trodde att jag hade brännt mej på kaffepanna eller något liknande. Sen fick jag maila runt och förklara att jag bara hade ringt och lyssnat vad priset var och att jag måste snacka med kamraterna. Jag ringde upp Marcus på förmiddagen och förklarade läget, och han var minst lika trevlig som dagen innan och berättade att han hade fått klart ifrån Ludvika. Jag sa "Puh" och marcus sa : "Nu måste jag hoppa på en spårvagn" själv kände jag mej absolut överkörd av en. Allt var löst han fick sitt jobb, och det var bra.

Senare skulle jag till jobbet och satte på Radio Dalarna i bilen. Då sa dom på nyheterna att Marcus var tilltfrågad som talare i Borlänge. Det var nära att jag körde åt fel håll i en av 34 rondeller i stan.
Det verkar vara nyhetstorka i våran lugna stad, och just som det är det då ska jag mitt klantarsel sätta igång jordens karusell. Det är fan att man aldrig kan hålla fred på sej.

En sak kan jag med säkerhet säja är att hade vi haft en sådan talare som Birro på vårat första Maj då hade det dragit mycket folk, främst då lite av den yngre generationen. Han är en human revolutionär som kämpar för den svaga människan. Samtidigt tycker jag att det är roligt att han får tala i Ludvika, för han fick sitt Dan Andersson pris av Ludvika Kommun och han hade helst vilja vara där han fick vara.

Nu blir säkert våra talare alldeles utmärkta också, men det var "nära" att han var hos oss. Jag hoppas att han kan komma och dela med sej av sej och sin poesi och värme någon annan gång.

Om någon vill önska en nyhet på radion i morgon eller en blänkare i lokalpressen då är det bara att ringa mej så fixar jag det i en handvändning.



"Jäverling blir tilldelad
veckans dumstrut"

Kommentarer

  • Leif Lindström säger:

    Vad skulle (v)i göra utan dig Mia?!

    2008-03-14 | 11:18:37
  • Mia säger:

    Lindström: Vi får väl se vad nästa klavertramp blir...

    2008-03-14 | 20:57:28
  • Kerstin Lindberg säger:

    Mia! Tänk vilken aktivitet vi skulle få i V om vi alla bara tog ETT intititiv var som du gjort. Bra jobbat.

    2008-03-16 | 17:25:33
  • Mia säger:

    Kerstin: Tack fast ibland når man inte i mål...*

    2008-03-16 | 19:52:54

Kommentera inlägget här: